Kun je als allochtone meester werken op een witte basisschool?

Best een rare vraag, dat snap ik. Maar ben toch nieuwsgierig. Ik ben iemand van allochtone afkomst (Turks) maar heb een voorkeur voor witte scholen.

Er zijn wel een aantal redenen daarvoor. Ik kan me goed mengen tussen autochtonen en spreek/gedraag me ook zo. Ik heb het super naar mijn zin in zo'n omgeving! Je kan zeggen dat ik verkaasd ben ;) Alleen ben ik bang dat ik wegens mij etnische achtergrond afgewezen kan worden bij zo'n school later wanneer ik mijn PABO afgerond heb en wil gaan solliciteren. Het zou echt jammer zijn want het is wel een plek waar ik later graag terecht wil komen. Ik zat te denken aan een school ergens in Brielle of Oostvorne.

Mijn vraag is dus aan iemand met kennis/ervaring: Moet ik me zorgen maken?

4 jaar geleden
2.1K
Amadea
4 jaar geleden
Er zijn toch ook oorspronkelijk uit Turkije afkomstige wethouders en een burgemeester in Nederland? Waarom zou een basisschool dat dan niet accepteren?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Over vooroordelen gesproken... Alsof elke 'witte' meteen naar de etnische achtergrond van een ander kijkt.
Natúúrlijk kan iemand met een allochtone achtergrond als meester werken op een witte basisschool. Sterker nog, iemand afwijzen op afkomst is botweg verboden in reeds het allereerste artikel in de Nederlandse grondwet.
MarBet
4 jaar geleden
Het is juist heel belangrijk dat 'witte' scholen ook onderwijzers hebben met een andere etnische achtergrond. Desondanks kun je te maken krijgen met discriminatie maar het kan juist ook in je voordeel werken. Gezien het lerarentekort denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.
paulus811
4 jaar geleden
Ik heb als spierwit mannetje (met nog heel veel spierwitte kinderen) les gehad van donkere leraren en heb daar eigenlijk nooit bij stilgestaan totdat je deze vraag stelde. Sterker nog, de allochtone leraren waren bij mij veruit favoriet.
paulus811
4 jaar geleden
Eigenlijk vind ik het kwalijk dat je het vraagt en je zorgen maakt. Is de beeldvorming dan zo ontzettend slecht?

Het beste antwoord

Waarom niet?

Zelf heb ik jaren gewerkt in het basisonderwijs.
In die jaren ben ik werkzaam geweest op openbare, katholiek en christelijke scholen.
Van huis uit ben ik katholiek opgevoed, maar dat gaf nooit problemen.
Op openbare scholen wordt sowieso geen godsdienst gegeven.
Op katholieke scholen staat het geloof niet zo centraal. Zelfs de communie wordt steeds vaker buiten de schooluren opgepakt.
De christelijke scholen waren vaak actiever. Geen probleem, dan deed ik ook een gebed als de dag begon (Als voorbeeld).
Ik heb zelfs de vraag gehad om les te geven op een islamitische school. Maar daar heb ik me voor bedankt, omdat ik een hoofddoek moest dragen, geen make-up mocht aanbrengen etc. Dat ging mij te ver.

Kortom, als jij de pabo afrondT, wil je aan de slag op een ‘witte’ school. Dan praat je over openbare, katholieke en christelijke scholen.
Op openbare en katholieke scholen voorzie ik geen problemen.
Op christelijke scholen zul je misschien wel de christelijke overtuiging moeten bijbrengen. Maar bijbrengen wil niet zeggen dat jij dat geloof aanhangt.

Verder is er een enorm tekort aan leerkrachten.
Mannelijke leraren zijn helemaal schaars.
Ofwel, de banen liggen voor het oprapen.
In het westen van het land is het tekort het grootst.

Ten slotte ben ik in al die jaren ook leraren tegengekomen met alle achtergronden en alle kleuren.

Kortom, jij hebt echt wel baangarantie in het onderwijs. Ook op de ‘witte’ scholen.
Het kan wel zijn dat je lessen geeft over het geloof waar je zelf niet achterstaat. Dat kan, als je de lessen maar wel geeft.
Trouwens, in Nederland zijn ongeveer 6700 basisscholen, waarvan slechts 54 islamitische scholen...... Het zou wat zijn als alle mensen met islamitische achtergrond uitsluitend konden werken op die 54 scholen.

Succes met je opleiding!