kan iemand met een strafblad BOA worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als je een VOG krijgt (afhankelijk van delict en functie) wel, ach kans klein dat je die daarvoor krijgt overigens.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulwarmerdam, de vraag kan niet eenduidig met ja of neen worden beantwoord.
Het ligt er maar aan op welke Boa-functie men wil solliciteren. Niet elke Boa heeft politiebevoegdheden, en zeker niet hetzelfde takenpakket.
Er zijn Boa's op individuele basis.Er zijn Boa’s van parkeercontroleur tot jachtopziener, van treinkaartcontroleur tot milieuinspecteur die zorgt dat zwerfvuil en autowrakken verwijderd worden.
LeonardN
5 jaar geleden
@ paulwarmerdam
Je hebt de vraag zo open gesteld dat al was er maar 1 mogelijke constructie dat iemand met een strafblad een BOA kan worden het antwoord altijd direct een ja wordt.
Pas als er geen enkele mogelijke manier is wordt het een nee. Als je de vraag puur hypothetisch/theoretisch vraagt is dat prima, als je echter zelf een strafblad hebt of iemand kent met een strafblad en je je afvraagt of jij of deze persoon ooit BOA kunnen worden, zal je meer uitleggen wat dat strafblad inhoudt en welk type BOA jij of die ander wil worden.

Antwoorden (3)

geen relevant strafblad je moet namelijk een vog aanvragen
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste voor het verlenen van de akte. De VOG moet met de aanvraag door de werkgever worden meegestuurd. Deze mag niet ouder zijn dan drie maanden. De VOG wordt, net als de akte van opsporingsbevoegdheid, afgegeven door Justis.
Je kunt met een relevant stafblad dus geen BOA worden.
Toegevoegd op 13 november 2018 11:30: tekst
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
En? Nu antwoord op de vraag.
ronron1212
5 jaar geleden
@Turfgraver een VOG is om te kijken of je geen relevant strafblad hebt.
TurfGraver
5 jaar geleden
Snap ik. En kun je dan Boa worden?
LeonardN
5 jaar geleden
Tip: Het is een ja/nee-vraag. Een antwoord dat dan ook komt met een directe ja of nee is dan voor een ieder duidelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat is een waarheid, die staat als een paal boven water. Als de gegevens in de Justitiële documentatie relevant zijn voor de weigering van een Vog, kan men inderdaad geen Boa worden.
LeonardN
5 jaar geleden
-Het klopt wel wat ronron1212 zegt, ik zie alleen nog niet wat nou het antwoord zou zijn volgens hem.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als de vraagsteller het maar ziet
Ja, de terugkijktermijn bij het afgeven van een VOG voor een BOA is 10 jaar, als de aantekening op je justitiële documentatie (strafblad) dus ouder is dan 10 jaar, of als de aantekening geen belemmering is voor het afgeven van de VOG dan kan je een BOA worden met strafblad.

https://www.justis.nl/producten/vog/vog-aanvragen/naar-welke-gegevens-wordt-gekeken/terugkijktermijnen.aspx

Functie met hogere integriteitseis, zoals:
-beëdigde tolken/vertalers;
-buitengewoon opsporingsambtenaar;
-opsporingsambtenaren bijzondere opsporingsdiensten;
-personen werkzaam bij politieke dienst;
-personen werkzaam bij Dienst Terugkeer/Vertrek, ministerie van VenJ;
-personen werkzaam bij of toegang hebbend tot kerncentrales;
-personen die in contact komen met CBRN-stoffen;
-handschrift/DNA – en overige gerechtsdeskundigen NRGD-register.
-inschrijving als advocaat
-bestuurder of intern toezichthouder/commissaris van een woningcorporatie
: 10 jaar

Bij bepaalde delicten geldt een langere terugkijktermijn.
---
Ja, het kan dat iemand met een strafblad een BOA wordt.
Dat blijkt volgens mij ongeveer uit alle antwoorden gegeven.
(Het kan ook dat een strafblad een belemmering is voor het worden van een BOA, maar dat is de vraag niet)
---
Althans zo lees ik de vraag niet. Andere zoals ik nu begrijp wel.
---
Ja, de terugkijktermijn bij het afgeven van een VOG voor een BOA is 10 jaar,
Kan beter beschreven worden als
Ja, de terugkijktermijn bij het afgeven van een VOG voor een BOA is in normale omstandigheden 10 jaar, er zijn uitzondering op.
Toegevoegd op 14 november 2018 10:28: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als antwoord op de vraag of een BOA een VOG kan krijgen, klopt het van geen kant. Dat de terugkijktermijn bij het afgeven van een VOG voor een Boa(welke Boa) tien jaar is, is in veel gevallen onjuist.
Het opnoemen van een hele serie beroepen is ook niet relevant, het merendeel kan niet eens Boa zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
"Dat de terugkijktermijn bij het afgeven van een VOG voor een Boa(welke Boa) tien jaar is, is in veel gevallen onjuist."
Letterlijk uit je eigen antwoord:
"geldt voor de aanvraag van een VOG voor buitengewoon opsporingsambtenaar de terugkijk van tien jaar" Uiteindelijk maakt het niet uit in welke of hoeveel gevallen het wel of niet 10 jaar is (of korter of langer). Het gaat erom dat je 1 pad kan noemen waaruit blijkt dat het mogelijk is dat een persoon met een strafblad BOA kan worden. Als er 1 geval mogelijk is, is het antwoord op de vraag "ja". Als er geen enkele mogelijkheid is dat iemand met een strafblad ooit BOA wordt is het antwoord "nee". Uit jouw antwoord haal ik dus ook een ja. Principieel zeggen we dus hetzelfde (als je puur naar het antwoord op de vraag kijkt).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
de terugkijk van tien jaar én een bijbehorend SPECIFIEK screeningsmodel.
Wij zeggen dus ... principieel?.. totaal niet hetzelfde, zeker niet in principe of uit principe.
LeonardN
5 jaar geleden
Het maakt helemaal niet uit voor het antwoord op de vraag of er een specifiek screeningsmodel voor geldt of niet. Als een strafbaar feit voor die 10 jaar is gepleegd en er dus in het geheel niet teruggekeken wordt (bepaalde delicten even weggelaten) heb je al een pad waaruit een mogelijkheid bestaat dat het kan en dus dat het antwoord ja is. In je antwoord laat je blijken dat je een BOA die een strafblad heeft niet uitsluit. Dan wordt het antwoord op de vraag dus een ja. En daarop zeggen we dus (idd) in principe hetzelfde. Ik neem dus aan dat we de vraag anders opvatten.
--- even later Ah, ik denk dat ik het heb. We lezen waarschijnlijk de vraag anders. Ik lees
Kan iemand, (met een strafblad) BOA worden. Of wel, Bestaat er iemand op de wereld die een strafblad heeft en nog BOA kan worden? (Hierop zeg jij neem ik aan ook ja?) Jij leest (denk ik)
Kan "iemand met een strafblad" BOA worden. Nu wordt het idd de vraag of het kan, dat is afhankelijk van het strafblad, de leeftijd, etc.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik lees de vraag door de ogen van o.a. als strafadvocaat/rechter en jij als leek/ amateur
LeonardN
5 jaar geleden
In plaats van inhoudelijk reageren komt er een autoriteitsargument. Dat werkt niet op het internet. Enkel door inhoudelijk te argumenteren kan je wat overbrengen, niemand kan controleren wat je claimt te zijn. Als mijn zin onjuist is (en in zekere zin is deze onjuist er zijn inderdaad uitzonderingen die ik later in het antwoord pas geef "Bij bepaalde delicten geldt een langere terugkijktermijn.") is de zin van jou net zo onjuist. Dat er een specifiek specifiek screenmodel aan te pas komt heeft niks met de terugkijktijd te maken die anders wordt bij leeftijd (23 jaar) of zwaardere vergrijpen. Maar zoals al gezegd, zoals ik de zin lees* hoef ik enkel 1 pad te vinden voor een ja. Dus nogmaals hoe vaak die 10 jaar ook niet klopt, als deze 1x wel klopt, klopt de ja als antwoord en kan een nee nooit meer kloppend zijn. *En dat heeft niets te maken met wel of niet een leek zijn, maar met hoe je de komma plaatst in de korte zin. Jammer dat je deze handreiking niet aan wil nemen.
Of de aanvrager die graag Boa (buitengewoon opsporingsambtenaar) wil worden een Verklaring omtrent het gedrag (de VOG) krijgt is van een aantal factoren afhankelijk.
Er zijn namelijk diverse BOA-functies. Niet elke Boa heeft hetzelfde takenpakket en zeker niet dezelfde bevoegdheden.
Het is ook afhankelijk van wat er in de Justitiële documentatie is opgenomen en om welk strafbaar feit het gaat, overtreding of misdrijf (niet hetzelfde als misdaad).
Hoewel de terugkijktermijn vier jaar is, geldt voor de aanvraag van een VOG voor buitengewoon opsporingsambtenaar de terugkijk van tien jaar en een bijbehorend SPECIFIEK screeningsmodel.
Een weigering is dan afhankelijk van het specifieke screeningsmodel en hetgeen in de documentatie op grond van de WJSG - de Wet Justitiële en Strafvorderlijke Gegevens - mocht worden en is opgenomen. Ook telt mee of, en zo ja, welke gegevens er zijn opgenomen in het politieregister en of er relevante informatie is van het Openbaar Ministerie. Al deze gegevens moeten ook nog van belang zijn voor de afgifte/weigering van een VOG.
Het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG) beslist uiteindelijk namens de minister van Justitie en Veiligheid of er al dan niet een VOG wordt afgegeven.
De aanvrager krijgt een brief met een zogenaamd ‘voornemen tot afwijzing.’ Het is belangrijk om hierop direct schriftelijk te reageren en het standpunt waarom men het niet eens is met het voornemen uiteen te zetten. Daarna zal er een definitieve beslissing komen. Is de beslissing negatief dan kan er bezwaar gemaakt worden bij de Dienst Justis en eventueel beroep bij de bestuursrechter.
Het is dus geen wet van Meden en Perzen dat aan een toekomstige Boa geen VOG wordt uitgereikt. Of hetgeen in de Justitiële registers is opgenomen een belemmering kan vormen voor de afgifte van een VOG, kan uiteindelijk alleen de aanvrager vermoeden.
Het COVOG raadpleegt in het onderzoek wel diverse justitiële systemen maar dient de gegevens in hun onderlinge samenhang te beoordelen, dus te wikken en te wegen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulwarmerdam, ik ken uw leeftijd niet, maar wat menige niet-rechtskundige ook niet weet is dat als men de aanvraag indient voor het 23ste levensjaar de terugkijktermijn maar twee jaar is. Dus eventuele jeugdzondes of een simpele mishandeling tellen na twee jaar niet mee. (Bij zedendelicten of ernstige mishandeling of doodslag ligt het anders). Handig om te weten.