Ik ben 30 januari begonnen met mijn nieuwe baantje. Wanneer krijg ik mijn eerste salaris?

Ik heb nu nog geen salaris ontvangen van deze maand....

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Deze week zal je je salaris ontvangen.
Cryofiel
6 jaar geleden
Nee hoor, dat kun je echt niet zomaar zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wellicht nemen ze die dag mee naar februari en dat je pas in maart uitbetaalt krijgt.

Antwoorden (1)

Dat ligt aan het salarisbeleid van jouw werkgever.

Er zijn bedrijven waar het salaris per maand wordt betaald, rond het midden van de maand. Ik ontvang mijn salaris altijd op de 14e, of net daarvoor als de 14e in het weekeinde of op een feestdag valt.

Er zijn bedrijven waar het salaris per maand wordt betaald, op de laatste werkdag van de maand.

Er zijn bedrijven waar het salaris per maand wordt betaald, op de twee-na-laatste werkdag van de maand. Eén van mijn vorige werkgevers deed het op die manier.

Er zijn bedrijven waar het salaris niet per maand maar per periode van vier weken wordt betaald. Mijn eerste werkgever deed dit. Je kreeg dan dus je salaris elke maand op een andere datum.

Binnen de groep bedrijven die het salaris per periode van vier weken betaalt, zijn er weer verschillen in de week waarin dat salaris wordt betaald. Mijn eerste werkgever betaalde het salaris in de derde week van zo'n periode van vier weken, maar er zijn ook werkgevers die het salaris in de laatste week van zo'n periode betalen.

--

Los van het bovenstaande kunnen bedrijven verschillend omgaan met mensen die halverwege een salarisperiode in dienst zijn gekomen. Dat eerste, gedeeltelijke salaris kan op de normale uitbetalingsdatum worden betaald. Dan krijg je dus de eerste keer een wat lager salaris, en alle volgende keren je normale salaris. Maar het kan ook zijn dat dat eerste, gedeeltelijke salaris wordt "vastgehouden" tot de eerste daaropvolgende uitbetalingsdatum.

Dan is er nog de variant waarbij zo'n eerste, gedeeltelijke salaris op de normale datum wordt uitbetaald als je al een week of langer werkt, en wordt meegenomen naar de volgende betaaldatum als je korter dan een week werkt.

--

Kortom, een eenduidig antwoord op jouw vraag is niet te geven. Als je zekerheid wilt hebben, moet je het even navragen bij de financiële afdeling van jouw bedrijf. Of gewoon afwachten natuurlijk.

6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
of het nu een maand is of 4 weken doet er hier niet meer toe het is al 4 weken geweest en de maand is bijna om dus deze week moet het geld binnen komen. @Cryofiel
Ritsuka
6 jaar geleden
ik ontvang het altijd rond de 19e van de maand, en een collega van mij (die via het uitzendbureau werkt) ontvangt haar loon elke woensdag.
Cryofiel
6 jaar geleden
@ronron1212, nee. Zie mijn antwoord. Voor alle duidelijkheid nogmaals: 1.
Het is niet gezegd dat het eerste, gedeeltelijke salaris al meteen wordt uitbetaald. Dat zou best kunnen worden meegenomen bij de eerstvolgende reguliere salarisbetaling. 2.
Als het bedrijf een vierweekse periode hanteert, en als men begint te tellen bij kalenderweek 1 (ook dit is een aanname...), is het nu week 9. Vorige week was week 8. Als de salarisbetaling vierwekelijks is in de derde week van een periode, vindt de volgende betaling plaats in week 11 (12 t/m 16 maart). Als de salarisbetaling vierwekelijks is in de vierde week van een periode, vindt de volgende betaling plaats in week 12 (19 t/m 23 maart).
ronron1212
6 jaar geleden
@Cryofiel het is vanaf 30 januari het is nu 27 februari de eerste periode die 4 weken beslaat is dus al voorbij de maand is haast voorbij. Dat niet het volledige salaris betaald wordt dat zou kunnen dan betaald de werkgever een voorschot. Maar deze week moet er echt betaald worden.
Cryofiel
6 jaar geleden
Nee ronron. ALS de periodetelling in week 1 begon (nogmaals: dit is een aanname), liep periode 2 van 29 januari t/m 23 februari. Vraagsteller is niet sinds het begin van die periode in dienst geweest. Er is dus kans (afhankelijk van de regels van het bedrijf) dat de betaling pas plaatsvindt in de eerste periode waarin vraagsteller al op dag 1 van de periode in dienst was. Dat is dan periode 3, die loopt van 26 februari t/m 23 maart. Een voorspelling is dus niet te geven zonder de 'policy' van het betreffende bedrijf te kennen. Maar het is mogelijk dat het salaris pas op 23 maart wordt betaald.
ronron1212
6 jaar geleden
@Cryofiel een werkgever is verplicht om binnen een betaal periode een voorschot te betalen. De afrekening van dat voorschot mag de maand daarop worden afgerekend. De maand is haast voorbij de 4 weken zijn al voorbij.
Cryofiel
6 jaar geleden
En als iets moet, houdt elke werkgever zich daar te allen tijde aan... Jaja...
ronron1212
6 jaar geleden
@Cryofiel dat hoort wel maar dat is niet de vraag. Normaal is het wel.
Cryofiel
6 jaar geleden
Kortom, een eenduidig antwoord op de vraag is niet te geven. Als vraagsteller zekerheid wil hebben, moet ze het even navragen bij de financiële afdeling van haar bedrijf. Of gewoon afwachten natuurlijk.