Rechten is een universitaire studie.
Er zijn drie manieren om met een havo-diploma naar de universiteit te gaan.

Dit schrijft de Universiteit Tilburg (het is een voorbeeld)

De eerste weg is via het hbo. Een afgerond eerste jaar van een hogeschool geeft je toegang tot de universiteit.
Over het algemeen is het echter verstandig om eerst een vwo-diploma te halen, dat rechtstreeks toegang geeft tot de universiteit. De ervaring leert dat veel studenten met de route van havo via één jaar hbo het eerste jaar op de universiteit afhaken of het op z'n minst erg zwaar hebben.
Op het vwo kunnen ze zich beter voorbereiden, omdat ze daar alvast wennen aan grotere hoeveelheden abstracte stof en een andere manier van werken. Niet voor niets heet het vwo voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Bovendien kost een hbo-jaar je een jaar studiefinanciering.
Tot slot kunnen havisten die een hbo-bachelordiploma hebben behaald, een universitaire masteropleiding volgen. Daarvoor is bijna altijd eerst een premaster nodig, een schakelprogramma aan de universiteit.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik raad altijd aan om na het halen van het HVO-diploma eerst nog in twee jaar het Vwo-diploma te halen. Met een afgeronde Vwo-opleiding heb je veel meer keuze en mogelijkheden dan met 5 jaar Havo en één jaar HBO-rechten. Je weet nooit of je de rechtenstudie echt wel leuk vindt. Veel studenten (en nog vele anderen) romantiseren het beroep.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Mooi antwoord ! (+)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed antwoord. Als aanvulling wil ik je nog meegeven dat het voor havisten soms een verstandige keuze is om eerst HBO-recht te voltooien en daarna door te stromen naar wo-rechtsgeleerdheid. Dit is natuurlijk afhankelijk van je situatie, hoe goed je kunt leren etc. maar ik zou deze optie zeker overwegen. Mocht de studie HBO-recht je erg makkelijk af gaan kun je al tijdens die studie verzwaarde vakken volgen om daarna makkelijk door te stromen naar de universiteit en/of verkort de premaster te volgen.
(oa hier wat infrmatie: http://www.hva.nl/opleiding/hbo-rechten/na-je-studie/verder-studeren/doorstuderen.html) Het duurt wat langer, maar de leercurve is minder steil, er zijn meer veilige uitstapmomenten (zonder dat je helemaal geen diploma hebt) en je hebt uiteindelijk ook meer vaardigheden en kennis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@SuperB7331, juist niet,
Als je al een hbo-bachelorsdiploma hebt, zijn aan het volgen van een tweede bacheloropleiding hoge kosten verbonden. Je kunt ook niet altijd zomaar instromen, er zijn vaak nog aanvullende eisen zoals een schakelprogramma pre-master.