Een verzorgende, vaak verzorgende IG (individuele gezondheidszorg) genoemd, verzorgt en begeleidt mensen intramuraal in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis of een verpleeghuis. Ook kan een verzorgende extramuraal werken in de kraam- of thuiszorg. Binnen de thuiszorg wordt onderscheid gemaakt tussen de verzorgende B en de verzorgende C, waarbij het verschil is dat de verzorgende C meer (interne) opleiding heeft gevolgd en meer verantwoordelijkheden heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij de Verzorgende B ligt het accent vooral op de huishoudelijke taken en enige verzorgende taken; de Verzorgende C verricht vooral verzorgende werkzaamheden in combinatie met enige begeleidende taken, en nauwelijks huishoudelijke taken. De opleiding tot Verzorgende C is dan ook uitgebreider.