Is het mogelijk om geen feestdagentoeslag te krijgen terwijl je collega's het wel krijgen?

Ik werk bij de McDonald's en nu heb ik met Koningsdag en tweede paasdag geen feestdagentoeslag gekregen. Ik heb het al nagevraagd bij mijn baas en zij vertelde mij omdat dit komt omdat we in een CAO loze periode zitten.
Ik vind het alleen zo raar dat ik geen feestdagentoeslag krijg en de meeste collega's wel...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja. Als de oude CAO is afgelopen en er nog geen nieuwe is, werkt de oude na voor degenen die al in dienst waren toen de oude CAO nog van toepassing was. Een nieuwelingkan dus pech hebben want die valt niet onder de nawerking.

Toegevoegd na 9 minuten:
NB: ongelijke behandeling mag niet (bijv. de ene werknemer 23 verlofdagen op jaarbasis geven en iemand die in een zog. CAO-loos tijdperk in dienst komt 21). Bepalingen van 3/4 dwingend recht (= je mag er alleen bij cao van afwijken) vallen niet zonder meer onder de nawerking. Natuurlijk zijn er meer regels en uitzonderingen.
Computoon
8 jaar geleden
Het huidige arbeidsvoorwaardenreglement (AVR) voor de horeca, waar McDonalds ook onder valt, geeft wel recht op compensatie in tijd of toeslag.

Echter, de compensatie geldt niet voor werknemers die volgens het AVR invalkracht of geen vakkracht zijn, in de oude cao-wachtperiodiek zijn ingeschaald, of wanneer er door de werknemer tijdens een aanwezigheid dienst geen arbeid wordt verricht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is raar en zolang er geen nieuwe CAO blijft de oude geldig, dat is mij altijd geleerd.
Waarschijnlijk kun je terug antwoorden naar de je baas, dat het dan tijd wordt dat er een nieuwe CAO komt. Of dat in positieve zin gaat afwijken van de huidige regels en iedereen op dezelfde manier uit gaat betalen, want jullie doen het zelfde werk.

Als je moeite hebt om deze discussie aan te gaan, dan zou ik het verhaal uitleggen aan de vakbond en vragen of je baas correct handelt of niet. En als je toch hun spreekt, dan zou ook kunnen vragen of er binnen kort acties aankomen om te zorgen dat er een nieuwe CAO komt.

En nu is het wel duidelijk, dat nieuwe krachten niet gaan werken op de feestdagen, omdat de oude krachten wel extra uit betaald worden op de feestdagen en de nieuwe krachten niet.

Want ook geld is dat sommige mensen nu een contract hebben zonder verwijzing naar de (oude) CAO.
Zorg dat je nu goed doorleest wat je rechten en plichten zijn en of die gelijk zijn aan je collega's. Waarschijnlijk zit je nog in je proefperiode, dus als het blijkt dat het contract rammelt tijdens de proefperiode, dan kun je dit aankaarten en zeggen, dat het geregeld dient te worden voor dat het vaste contract getekend wordt.
In amerika is de situatie ontstaan dat er bedrijven zijn die de medewerkers een contract aanbieden met een CAO en sommige bedrijven die het zonder CAO doen. Hierdoor hebben de medewerkers de keuze waar ze willen werken.

Dus als je werkgever je slecht uitbetaald of zonder CAO een contract aanbied kun er voor kiezen om bij een andere werkgever te gaan werken en je vorige werkgever bedanken voor de opleiding en de werkervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en als de nieuwe krachten niet meer willen werken op feestdagen, hoeven ze de andere dagen ook niet meer te komen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zelfde probleem speelt ook met supermarkten waar heel veel mensen werken die minder dan het volwassen minimum uurloon krijgen. Soms moet je het als individu accepteren. Maar groep kun je er wel wat tegen doen. Je moet het dus niet alleen doen, maar met al je collega's en je kunt ook je collega's vragen die wel de toeslag krijgen om ook mee te doen. Dus als iemand meer gaat werken op de feestdagen, omdat het de werkgever fout zit, dan moet de werkgever wel de feestdagen toeslag aan iedereen uit betalen.
En het is geen weigering, maar je wordt gevraagd om te werken en je mag nee zeggen. Vooral omdat werken op zondagen en feestdagen niet verplicht mag gesteld worden voor de jeugdigen.