Kan je maandsalaris per maand verschillen?

Als ik naar de uitbetaling kijk van mijn maandelijkse salaris, verschilt dat elke maand een paar euro (bijv. 30 euro verschil). Ligt dit aan het aantal werkbare dagen in een maand of moet een maandsalaris elke maand hetzelfde zijn? Ik maak geen overwerk-uren en werk ook geen avond-of nachten, weekenden; elke maand is hetzelfde met identieke werkdagen en -uren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb je meer dan twee verschillende salarissen gekregen?
Cryofiel
9 jaar geleden
Het kan inderdaad aan het aantal werkbare uren per maand liggen. Het kan ook aan het aantal kalenderdagen per maand liggen. Je zou het op je salarisbriefje moeten kunnen nagaan. Een enkele keer komt het voor dat de werkgever te veel of te weinig van één of andere premie of belasting inhoudt; dat wordt dan meestal de volgende maand gecorrigeerd. Als bijvoorbeeld een premie van € 10 per maand in januari niet is ingehouden, zal die premie in februari twee keer worden ingehouden: die voor februari natuurlijk, en alsnog die voor januari. Het salaris over februari is dan € 20 lager dan het salaris over januarari.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
kijk naar het aantal SVB-dagen dat wordt vermeld op je specificatie

Antwoorden (2)

ja, dat kan. Veel bedrijven betalen een uurloon vermenigvuldigd met het aantal gewerkte uren. Dat aantal gewerkte uren verschilt per maand, afhankelijk van weekends, feestdagen, schrikkeljaar, maandlengte.
Daarnaast kan het zijn dat je overuren of nachtdiensten hebt gedraaid die tegen een hoger tarief worden uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je ontvangt iedere maand hetzelfde brutoloon, maar je nettoloon is wisselend. Dat kan heel veel oorzaken hebben. Ten eerste kun je kijken of je pensioenpremie is gewijzigd. De ingehouden pensioenpremie verlaagt je loon voor de berekening van loonheffing. Premies werknemersverzekeringen worden niet meer zoveel ingehouden op het loon van de werknemer, dat is meer een werkgeverslast geworden, maar daar zou een verschil kunnen optreden. Maandelijks worden deze premies namelijk cumulatief herrekend. Inhouding van deze premie(s) heeft invloed op het loon voor de loonheffing. En: sinds 2014 is er ook sprake van een korting op de algemene heffingskorting. Die loopt vanaf ongeveer bruto 19.000 per jaar tot circa 56.000 bruto per jaar. Deze korting op de algemene heffingskorting wordt ook maandelijks herrekend. Dit leidt tot naheffingen over 2014 (veel in het nieuws geweest) omdat deze wijzigingen vorig jaar te laat bekend werden om verwerkt te worden in de salarisadministraties. Daarom zijn in 2015 nieuwe "bijzondere" tarieven ingevoerd. Stel : met je inkomen werd je vakantiegeld normaal gesproken tegen een bijzonder tarief van 42% belast, dan is dat dit jaar 46%. Leuker kan het niet gemaakt worden, wel VEEL ingewikkelder.