Mag je werkgever op basis van bezuinigen 10% minder salaris geven? Het wordt niet gevraagd het wordt gezegd als je baan wil houden behouden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op je arbeitscontract artikel 4 staat wat jouw inkomsten zouden zijn, als je werkgever dat niet nakomt kun hem erop aanspreken.
Als hij niet luistert kun je een vakbond inschakelen of na de rechter gaan.
paulus811
9 jaar geleden
Ja, of het bedrijf failliet laten gaan.

Antwoorden (2)

Dit kan alleen als de werknemer hiermee instemt.

Wijziging arbeidsvoorwaarden door afspraken tussen werkgever en medewerker

In het loon en onkostenvergoedingen waarop de medewerker recht heeft volgens de arbeidsovereenkomst (cao), kan de werkgever in beginsel niet eenzijdig veranderen. Voor verandering zal daarom nodig zijn dat er overeenstemming wordt bereikt met de medewerker, waardoor loonsverlaging en dergelijke doorgaans weinig voorkomt. Een werkgever mag er niet snel vanuit gaan dat een medewerker instemt met het aanpassen van zijn arbeidsvoorwaarden. Daarvoor zijn duidelijke verklaringen of gedragingen van de medewerker nodig, welke verklaringen of gedragingen niet op meerdere manieren uitgelegd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet zonder meer.
De werkgever moet zwaarwegende redenen hebben om arbeidsvoorwaarden aan te passen. Het recht op het afgesproken salaris mag niet eenzijdig aangetast worden.

Als een werkgever geen schriftelijke afspraken in de arbeidsovereenkomst heeft gemaakt om arbeidsvoorwaarden eenzijdig te wijzigen, moet de werknemer toestemming geven voor de versobering. Ook als de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging akkoord is gegaan. Werknemers zijn echter niet verplicht om die instemming te verlenen als het gaat om een loonoffer.

Dat bleek in april 2013 weer eens in een zaak die FNV Bondgenoten voor twee leden had aangespannen. Het bedrijf had al een aantal reorganisaties doorgevoerd waarbij een aantal secundaire arbeidsvoorwaarden verschraald was. Daarbovenop verlangde het bedrijf dat de werknemers instemden met het inleveren van 10 procent van het salaris. Van twee werkneemsters die niet tekenden, hield de werkgever toch loon in. Dat mag niet, zo oordeelde Rechtbank Zutphen: “Het loon is immers de meest primaire prestatie van de werkgever”. Het bedrijf heeft inmiddels het onterecht ingehouden loon met rente aan de werkneemsters betaald. Het moet ook de proceskosten betalen.

Werknemers die wel getekend hebben voor het loonoffer krijgen niets gecompenseerd. Mocht het bedrijf toch stoppen, al dan niet na faillissement, dan krijgen zij bovendien een lagere WW-uitkering vanwege het verlaagde loon.

De moraal: teken niet als de werkgever je vraagt loon in te leveren, maar vraag eerst advies.