Opzegtermijn werkgever?

mijn derde verlenging loopt af in mei als mijn werkgever niet met mij verder wil moet hij dat dan ook een maand van te voren aangeven of mag hij dat ook op de laatse dag doen?
maar ook vanuit mijn kant moet ik dat al eerder aangeven waarschijnlijk krijg ik minder uren en ik weet niet of ik 't daar mee eens ben. wie weet wat mijn rechten en plichten zijn.

alvast bedankt

Toegevoegd na 23 uur:
ben een stuk wijzer geworden,ik wacht wel af wat mijn werkgever doet en hou zolang mijn mond.
hij weet wel dat mijn contract bijna afloopt,ik weet dat hij wel verder wil maar gezien de crises weet ik niet of dat dat ook kan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hij mag de allerlaatste minuut nog zeggen dat je geen verlenging krijgt. Of zelfs niets zeggen en je de eerste dag na het einde van je contract tegenhouden als je wilt komen werken. Een tijdelijk contract eindigt namelijk helemaal automatisch ('van rechtswege') op de afgesproken datum.

Aan de andere kant: jij hebt óók geen opzegtermijn. Als je een dag voor het einde van je contract een andere baan vindt en de maandag daarop bij die andere baan kan beginnen, houdt niets je tegen. Behalve natuurlijk als je al een nieuw contract bij je huidige werkgever hebt getekend, dan zit je vast aan de opzegtermijn in dat nieuwe contract.

Misschien ook goed om te weten: als je werkgever je contract wel wil verlengen, én jij daarmee akkoord gaat, moet hij je een contract voor onbepaalde tijd aanbieden. Als hij je een nieuw tijdelijk contract aanbiedt, geldt dat voor de wet tóch als contract voor onbepaalde tijd, óók als jij je handtekening eronder hebt gezet.

Overigens heb ik dit antwoord gegeven vanuit de veronderstelling dat je bedoelt dat je derde *contract* afloopt, iet je derde * verlenging* (dat zou je vierde contract dus zijn). Als dit je vierde contract achter elkaar bij dezelfde werkgever is, dan heb je wettelijk gezien al een contract voor onbepaalde tijd en kan het niet vanzelf aflopen. Dan gelden alle regels (inclusief opzegtermijn) van een vaste aanstelling, voor beide partijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
+1. Goede opmerking ook in je laatste alinea.

Andere antwoorden (5)

Je contract loopt vanzelf af ("van rechtswege" heet dat geloof ik, maar dat weet ik niet helemaal zeker). Op het moment dat je het contract tekende, wist je dus al dat het contract in mei zou aflopen. Je werkgever hoeft je dus niets te melden.

Het is wel zo sociaal als je werkgever je ruim vantevoren aangeeft wat hij met je wil.

Toen ik een tijdelijk contract tekende, heb ik met de werkgever afgesproken dat hij vier maanden voor het einde van het contract zou aangeven wat hij wilde. Toen het zover was, kon de werkgever het nog niet zeggen, in verband met de economische situatie. Dat heeft hij ook zo tegen mij gezegd. Een maand later (dus drie maanden voor het contract af zou lopen) heeft hij mij uitsluitsel gegeven.

Jouw werkgever hoeft je dus helemaal niets te zeggen - zelfs op de laatste dag niet. Als je het strict juridisch bekijkt - menselijk ligt dat anders.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens begrijp ik de laatste zin van jouw vraag niet. Als je nog even uitlegt wat je bedoelt met iets dat jij zou moeten aangeven, en met die mindere uren, kan ik daar misschien op reageren.

Nog een recht dat voor jou van belang is: je werkgever mag jou maximaal drie tijdelijke contracten op rij geven. Aangezien je nu aan je derde tijdelijke contract zit, is dit het laatste.

Je werkgever mag je best nogmaals een contract aanbieden, maar hij is dan wettelijk verplicht daar een contract voor onbepaalde duur (een vast contract dus) van te maken.

Stel dat jouw werkgever jou weer een tijdelijk contract aanbiedt, dan kun je dat gewoon tekenen. Zodra zowel jij als de werkgever hebben getekend, is het contract automatisch omgezet in een vast contract - ongeacht de tekst die in het contract staat. In zo'n geval gaan de wettelijke regels namelijk boven alles wat in het contract is opgenomen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opzegging hangt af van het soort arbeidsovereenkomst bepaalde tijd en of de einddatum expliciet in het contract staat. Dan kan het van rechtswege.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een verlenging is die afloopt, is het per definitie een contract voor bepaalde tijd met een expliciete einddatum... Overigens, Cryo: volgens mij bedoelt liinda met haar laatste zin te vragen of zij een opzegtermijn aan moet houden als ze het contract zélf wil laten aflopen zonder nieuw contract. Dit omdat ze verwacht minder uren te krijgen in haar volgende contract, en ze liever niet akkoord gaat met dat lagere aantal uren.
Cryofiel
14 jaar geleden
SuzyQ, in dat geval hoeft liinda niets aan te geven. Ze krijgt geen nieuw contract zolang ze niets tekent. Overigens is er nog een regel die van belang is, aangenomen dat liinda nu haar *derde* tijdelijke contract op rij heeft bij deze werkgever. Behalve een maximum van drie tijdelijke contracten, is er ook een maximum van drie jaar voor die tijdelijke contracten. Stel dat haar eerste contract twee jaar was, vervolgens een tijdelijk contract voor een jaar, en nu haar huidige tijdelijke contract voor een jaar - dan is de totale duur vier jaar. Dat mag niet. Als dat toch zo is, is haar *huidige* tijdelijke contract automatisch al een contract voor onbepaalde duur - dus ZONDER einddatum. En zonder dat de werkgever de mogelijkheid heeft het aantal uren te verminderen, tenzij dat al expliciet in het contract is opgenomen, of in een CAO waarnaar in dat contract wordt verwezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo werkt dat niet doepie; als je er drie maanden uit gaat, heb je nog steeds in de afgelopen drie jaar drie tijdelijke contracten bij dezelfde werkgever gehad. En dan mag alleen nog een contract voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee SuzyQ, helaas heb je daar ongelijk. De opeenvolging van contracten wordt niet meer meegerekend als je er een gat van tenminste 3 maanden tussen hebt zitten, dan begint het liedje weer van voren af aan. Dit is dan ook een maas in de wet, tenminste zo zou je het kunnen noemen, waardoor een bepaald type werkgever veelvuldig mensen op precies het juiste moment 3 maanden niet in dienst heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is dan ook of je voor een dergelijke werkgever wilt blijven werken. Blijkbaar doe je toch iets goed, anders verlengen ze niet steeds, en hebben ze je nodig (zelfde reden). Jouw loyaliteit is groot, anders was je al op zoek gegaan naar een andere werkgever.
Vraag een gesprek aan, neem zelf het initiatief als je werkgever op zich laat wachten, en leg hem/haar voor wat jij voor hen betekent en jouw wens mbt een contract.
Als ze toch voorstellen om er 3 maanden uit te gaan en daarna weer steeds tijdelijk, zou ik op zoek gaan naar een werkgever die je wel serieus neemt. Dat hangt uiteraard ook af van jouw positie maar als je er 3 maanden uit kunt, zul je ook wat anders kunnen vinden.
Je hebt dus een contract voor bepaalde tijd.
Dan is er normaal gesproken voor de medewerker een wettelijke opzegtermijn van 1 maand. (art 7:672-3 BW).
De (collectieve) arbeidsovereenkomst kan bepalen dat de opzeggingstermijn die de werknemer moet naleven korter of langer is, echter niet meer dan 6 maanden (art 7:672-6 BW).

Voor de werkgever loopt de opzegtermijn op met de duur van het dienstverband:

korter dan 5 jaar 1 maand
5 tot 10 jaar 2 maanden
10 tot 15 jaar 3 maanden
vanaf 15 jaar 4 maanden

Verder is het zo dat je maar drie keer bij dezelfde werkgever een contract voor onbepaalde tijd mag hebben. Als hij wel verder wil, zal hij je in vaste dienst moeten nemen.
Als - Partijen binnen een termijn van drie jaar drie arbeidsovereenkomsten hebben gesloten, welke zij laten volgen door een vierde arbeidsovereenkomst wordt dat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Er zijn nog veel meer regels.
Vind je o.a. hier. http://www.arbeidsrechter.nl/h/h132.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een contract voor bepaalde tijd geldt géén opzegtermijn om het contract op de afgesproken datum te laten aflopen! De werknemer hoeft niet een maand van tevoren te zeggen dat hij geen volgend contract wil, en de werkgever hoeft niet een of meer maanden van tevoren te zeggen dat hij geen nieuw contract gaat aanbieden. Het loopt gewoon vanzelf af, zonder dat één van beide partijen daar iets voor hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Verder is het zo dat je maar drie keer bij dezelfde werkgever een contract voor onbepaalde tijd mag hebben. Als hij wel verder wil, zal hij je in vaste dienst moeten nemen." Ik neem aan dat je hier BEPAALDE tijd bedoelt...
Volgens mij is het zo dat als hij niets zegt het contract "stilzwijgend" overloopt naar een contract voor onbepaalde tijd, mondje dicht dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal. Als hij niets zegt, je de volgende dag naar je werk komt, en je baas je *toestaat* gewoon aan het werk te gaan, krijg je juridisch gezien inderdaad automatisch een nieuw contract onder dezelfde voorwaarden als het vorige. In dit geval voor onbepaalde tijd, omdat ze al drie contracten voor bepaalde tijd heeft gehad. Maar wat ook kan: je houdt je mondje dicht, je werkgever zegt niets, je toogt de dag na einde contract naar je werk. En je baas zegt: "Wat doe jij hier, gisteren liep je contract af, dus je werkt hier niet meer!" Dan kun je rechtsomkeer maken en ben je per direct werkloos. Terwijl je daar niet op voorbereid was. En vervolgens zul je er een hele kluif aan hebben om een uitkering te krijgen, omdat je redelijkerwijs kon weten dat je op die datum geen baan meer zou hebben (zwart op wit: einddatum in je contract) en geen actie hebt ondernomen om tegen die tijd ander werk te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft die uitkering...dat zal wel lukken. Alleen al door te zeggen dat je er tot 2 dagen geleden nog vanuit mocht gaan dat je een vaste anstelling zou krijgen.
Je bent overigens zeer goed op de hoogte, ook met die automatische verlenging als je na afloop van het contract gewoon door mag werken van de baas....bespaart mij dat antwoord te geven.
1 kleinigheidje ontbreekt nog wel in de antwoorden: De baas kan het contract laten aflopen en je een week later weer een nieuw aan bieden....dan zijn die contracten niet meer "aansluitend" en begin je weer van voren af aan met de mogelijkheid van 3 contracten voor bepaalde tijd.
Hij moet het een maand van tevoren aangeven. Als het goed is staat dit ook in het contract. Als hij niks zegt loopt hij gewoon stilzwijgend door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is absoluut niet waar! *Als* dat in het contract staat, moet de werkgever zich daar uiteraard aan houden, maar als het *niet* in het contract staat (het hoeft er niet te staan, en staat er ook meestal niet) bestaat er niet zoiets als een opzegtermijn om een tijdelijke bijeenkomst te laten eindigen. Bekijk het zo: in feite heb je die opzegging al gehad, namelijk op het moment dat je het contract onder ogen kreeg. Er stond immers een einddatum in. Zelf dacht ik ook ooit dat de verplichting die jij noemt wel zou bestaan, het lijkt immers zo normaal. Twee weken voor het einde van mijn tijdelijke contract kwam ik erachter hoe mis ik het had. Ik heb het helemaal uitgezocht én aan de advocaat van mijn rechtsbijstandsverzekering gevraagd, en kwam er toen pas achter dat mijn baas desnoods tot de allerlaatste dag had mogen wachten met iets zeggen over wel of niet verlengen.
Bij een contract waar een datum in staat is de werkgever nooit verplicht van te voren te melden wat zij doen. Je weet immers dat het na x maanden van dag x einde verhaal is, tenzij de werkgever te kennen geeft met je door te willen gaan.