Mijn functie wijkt sterk af van functiebeschrijving. Meer verantwoordelijkheden worden onder zelfde functie geschoven. Wat nu?

Ik heb dezelfde functie als vijf van mijn collega's. Nu wil mijn teamleider mij inhoudelijk advies laten geven aan de rest van het team, verder moet ik ook vergaderingen bijwonen en in commissies deelnemen en andere teamoverkoepelende werkzaamheden verrichten naast mijn huidige productenpakket waarvoor ik verantwoordelijk wordt geacht. Er vind dus echt een verzwaring van mijn functie plaats, echter geen verandering in functieniveau (titel, functiebeschrijving, salaris, etc.). Ik heb een half jaar lang laten zien dat ik dit kan, heb goodwill getoond, maar heb nu wel aangegeven dat ik vind dat de verhouding tussen het werk dat is toegekend aan mij versus mijn collega's zoek is. Toch wil mijn teamleider dat ik op dezelfde voet verder ga. Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Je bent kennelijk te meegaand en iets te weinig assertief. D.w.z. je komt in je werkkring te weinig op voor jezelf.

Dat kan komen omdat je het besef hebt dat 'de baas' momenteel de macht heeft om dingen naar zijn hand te zetten, ten koste van zijn personeel of ondergeschikten.
Voor jou staan er immers 10 anderen klaar die maar al te graag jouw functie willen overnemen en minder veeleisend zijn.

En daar maakt een teamleider, chef, directeur of hotemetoot misbruik van door een voor hen vertrouwd persoon met steeds meer verantwoordelijkheid op te zadelen waar dan geen extra financiële waardering tegenover staat.
Vaak strijken de meerderen in de organisatie van deze mensen wel een extraatje op in de vorm van een bonus. Dat is goedkoper dan de betrokken werknemer een structurele salarisverhoging te moeten geven.
Zo speelt men dus mensen tegen elkaar uit!

Wat kun je eraan doen...

Als je je goed voelt in je werkkring en je kan goed met je collega's en je hebt een vast contract dan kun je, zonder al te veel gevaar voor je positie, je tanden laten zien.
Je kunt naar de hoogst verantwoordelijke stappen en daar aangeven dat wat jou betreft de maat vol is.
Je legt ze dan een voorstel voor waarin je aangeeft dat je met plezier de veranderde (verzwaarde) taken wil blijven uitvoeren maar dat daar dan wel een passende beloning tegenover moet staan, waarna je je prijs daarvoor noemt.
Net zoals het bedrijf aan haar klanten een passende prijs bedingt voor de geleverde producten of diensten! Gebruik dit als een argument!
Daar is niks geks aan, ook het bedrijf calculeert de meest renderende prijs die men aan de klanten in rekening brengt.

Als men jouw inbreng nu en in het verleden dan echt waardeert dan zal je merken dat men bereid zal zijn om een onderhandeling met je aan te gaan. Want, aan jou weten ze wat ze hebben, van een van de 10 anderen moeten ze maar afwachten wat dat oplevert met grote kans op schade en verlies.
En dat is jouw kracht en sterkste punt waarmee je je positie kunt verbeteren én afdwingen.
Want helaas moet dat, anders blijf je in een soort van onderbetaalde, lekker goedkope topmedewerker positie hangen waar anderen wel van profiteren...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed begrepen en sterk onderbouwd!