Wat zijn de gevolgen van het veranderen van het max. % pensioensopbouw?

Het percentage wordt veranderd van 2,15% naar 1,75%. Wat zijn hier de gevolgen van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
De Eerste Kamer heeft verlaging van de pensioenopbouw voor middelloonregelingen naar 1,75% afgeblazen. Het nieuwe percentage wordt waarschijnlijk 1,85% Maar veel is nog onzeker. De mogelijkheid van een bijspaarregeling sneuvelde: te duur. Een extra wens van de oppositie is dat er een pensioenfonds komt voor zzp'ers, zonder dat zij worden gedwongen hun pensioengeld 'op te eten' als ze zonder werk komen te zitten en in de bijstand belanden.
Maar ook deze plannen kosten geld. Geld dat nodig is om tot een substantiële bezuiniging te komen. Leest u het volgende artikel in Trouw van 12 december 2013.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/3561129/2013/12/12/Kabinet-overweegt-nieuwe-mogelijkheid-voor-pensioensparen.dhtml

Antwoorden (1)

Eén van de gevolgen is, dat je veel langer bij moet dragen om een redelijk pensioen na je 67e te ontvangen en een ander is, dat dat pensioen lager zal uitvallen.