Mag een werkgever een sollicitant weigeren omdat die een Marrokaans of Surinaams accent heeft?

Het gaat dus niet om huiskleur of afkomst maar puur de uitspraak. Denk dan bijvoorbeeld aan telemarketing waarbij de werkgever vreest dat het accent tot minder verkoop gaat leiden

Toegevoegd na 10 minuten:
Het gaat ook niet om moeilijke verstaanbaarheid van de sollicitant maar puur om het accent.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb mijn eerdere antwoord verwijderd omdat het inging op verstaanbaarheid. Dat is niet de kwestie, begrijp ik. Als relevante functie-eis schijnt het wel te mogen. Ik ben daar niet blij mee, maar kennelijk mag het in bepaalde gevallen. Zie link: Naast de eis van het goed beheersen van de Nederlandse taal, kan ook de eis van het spreken van ‘accentloos’ Nederlands worden gesteld. Dit doet zich met name voor in de zogenaamde helpdeskfuncties dan wel Call Centers. Een sollicitant die de Nederlandse taal weliswaar in woord en geschrift beheerst, kan desondanks worden geconfronteerd met een afwijzing op grond van het hebben van een accent. Bij het beantwoorden van de vraag of de eis van het spreken van ‘accentloos’ Nederlands wel of niet functierelevant is, gaat de commissie op dezelfde manier tewerk als bij het onderzoeken van de functierelevantie van de gewone taaleis.

Bronnen:
http://www.art1.nl/artikel/3682-Extra_Spec...

Ja dat kan perfect omdat de sollicitant louter geweigerd wordt op basis van een tekortkoming waarop natuurlijke Nederlanders ook zouden geweigerd worden. Persoonlijk vind ik dat heel normaal omdat je aan de telefoon geen aanvulling met gebaren of schrift kan aanbieden. Tenslotte gaat het in de telemarketing op het behalen van resultaten binnen een tijdslimiet. Indien me hierop uitzonderingen zou toestaan dan zouden wij als klant al snel een hogere prijs dienen te betalen voor dezelfde producten omdat de werkgever dan wel een zelfde loon uitbetaald aan minder renderende medewerkers terwijl er onvoldoende inkomsten tegenover staan. Op die basis kan je dus onmogelijk een zaak draaiende houden, toch? Jij maakt onderscheid tussen het hebben van een accent en moeilijke verstaanbaarheid. Voor mij gaan beiden samen want het is net omwille van te sterk afwijkende accenten dat mensen hun aandacht gaat verslappen voor de essentie van het gesprek. Dat ondervind ik hier dagelijks bij buitenlanders die een andere taal hebben geleerd óf bij mensen die vanuit onzekerheid onvoldoende articuleren. Van zodra zij afwijkende accenten integreren in het als origineel (h)erkende taalpatroon verlopen de gesprekken plots moeizaam en daardoor ontstaan er vaak misverstanden of wrijvingen. Een werkgever calculeert altijd een bepaalde verliesmarge in en ja, in de telemarketing sector kunnen accenten wel degelijk tot dalende verkoopcijfers leiden. Jammer voor hen die zich niet kunnen vinden in deze visie maar het zou voor hen een uitdaging kunnen zijn om ofwel extra aan hun uitspraak te werken ofwel een uitdaging aan te gaan die onverwacht veel beter bij hun past? Anyway, Have Fun Any Way!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100