Mag een werkgever een sollicitant weigeren omdat die een Marrokaans of Surinaams accent heeft?

Het gaat dus niet om huiskleur of afkomst maar puur de uitspraak. Denk dan bijvoorbeeld aan telemarketing waarbij de werkgever vreest dat het accent tot minder verkoop gaat leiden

Toegevoegd na 10 minuten:
Het gaat ook niet om moeilijke verstaanbaarheid van de sollicitant maar puur om het accent.

10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja.
En dat geldt ook als iemand alleen maar plat Amsterdams
of Limburgs praat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante vraag, vooral omdat er nogal vaak gereageerd wordt vanuit een gevoel. van mij een +

Het beste antwoord

Ik heb mijn eerdere antwoord verwijderd omdat het inging op verstaanbaarheid. Dat is niet de kwestie, begrijp ik. Als relevante functie-eis schijnt het wel te mogen. Ik ben daar niet blij mee, maar kennelijk mag het in bepaalde gevallen.

Zie link:
Naast de eis van het goed beheersen van de Nederlandse taal, kan ook de eis van het spreken van ‘accentloos’ Nederlands worden gesteld. Dit doet zich met name voor in de zogenaamde helpdeskfuncties dan wel Call Centers. Een sollicitant die de Nederlandse taal weliswaar in woord en geschrift beheerst, kan desondanks worden geconfronteerd met een afwijzing op grond van het hebben van een accent. Bij het beantwoorden van de vraag of de eis van het spreken van ‘accentloos’ Nederlands wel of niet functierelevant is, gaat de commissie op dezelfde manier tewerk als bij het onderzoeken van de functierelevantie van de gewone taaleis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. +
En dat geldt ook als iemand alleen maar plat Amsterdams
of Limburgs praat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mendelson, Je schrijft dat je niet blij bent met deze aanpak. Ik begrijp jouw standpunt
en
ik begrijp het standpunt van de werkgevers! Weet je...
Stel je eens in de plaats van de werkgever en/of investeerder. Zou je het op prijs kunnen stellen als jouw investeringen niet lonen? Zou jij blij zijn en blij blijven omdat je mensen in dienst hebt die niet in staat zijn om op rendabele wijze mee te draaien in het systeem waar nu eenmaal aan bepaalde voorwaarden dient voldaan te worden om het systeem optimaal te doen renderen?! Zou jij het fair vinden tegenover de optimaal renderende medewerkers om hetzelfde basisloon te krijgen als hen die van bij de start niet renderen en in deze traditionele winst-verlies-context zelfs verlieslatend zijn? Denk jij dat het haalbaar is om de winst van de vlotte praters/verkopers te laten overwegen op het verlies van de minder vlotte of moeilijk verstaanbare verkopers? Misschien is er wel een andere oplossing om deze accent-mensen of moeilijker verstaanbare mensen toch optimaal te laten meedraaien in het bestaande telemarketing circuit maar ik zie (behoudens een Gratis spraak'verbeterings'apparaat) momenteel geen renderende oplossing.
Jij wel? Puur sentimenteel bekeken zou ik ook zeggen van "ach geef die mensen toch een kans"
Zeker weten! Doch je kan onmogelijk van een werkgever verlangen dat die blijft investeren in mensen die er toe bijdragen dat een bedrijf onvoldoende of helemaal niet meer rendeert.
In zo'n situatie dienen er duidelijke rationele beslissingen genomen te worden en dient elk in volle eerlijkheid naar diens eigen talenten en beperkingen te handelen, toch? Enfin, dit is wat bij mij opkwam na het lezen van jouw antwoord. Liefs en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je reactie!