Mag mijn werkgever loon in houden? (studentenjob)

Ik heb vandaag van mijn huidige werkgever te horen gekregen dat ze mijn loon niet kunnen uitbetalen omdat ik zogezegd in het jaar teveel gewerkt heb. Nu heb ik tot nu toe nog maar 12 dagen gewerkt, maar heeft mijn werkgever van mijn weekendwerk wel al de andere dagen gereseveerd. Zover dat ik weet mag mijn huidige werkgever geen loon achter houden, ik heb er toch nog nooit van gehoord? Omdat ik zogezegd te veel gewerkt heb. Dit is uiteindelijk toch mijn probleem?

kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een contract ondertekent waarin staat dat ik voor de 5e van de volgende maand betaald moet worden en ik ben al aan het werken van 1 augustus en vandaag kreeg ik dit te horen van mijn loon.
Er is een probleem ivm de betaling van jouw loon.
Voor jobstudenten moeten wij het aantal dagen aanvragen bij SD Workx – voor augustus zijn dat er voor jou 22.
Blijkbaar heb jij dit jaar al teveel dagen gewerkt want er werden maar 2 dagen goedgekeurd.

Vorig jaar hadden we een gelijkaardig probleem maar dit is uiteindelijk allemaal in orde gekomen.

Ga naar de site student@work50days, daar kan je bekijken hoeveel dagen je gewerkt hebt en hoeveel dagen er door je werkgever(s) werden gereserveerd.
Normaal mag dat laatste niet meer zijn dan het 1e. Is dit toch het geval, dan moet jij met je loonbrieven van de vorige werkgever(s) bij RSZ gaan bewijzen dat je minder gewerkt hebt dan werd gereserveerd.

Pas als dit rechtgezet is kunnen wij onze gereserveerde dagen laten uitbetalen.
Het is dus zaak dit zo vlug mogelijk in orde te brengen. dat was de mail die ik kreeg...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt het dat je teveel gewerkt hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En gaat het hier over Nederlandse of Belgische regelgeving?

Antwoorden (1)

Het antwoord valt of staat met de afspraken die tussen jou en de werkgever gemaakt zijn en of deze door jou hard te maken zijn. Werk je "zwart" dan heb je weinig rechten waar je op kunt terugvallen. Heb je een arbeidsovereenkomst dan wordt het een ander verhaal. Heb jij overuren gemaakt ( meer dan contractueel afgesproken) en kun je bewijzen dat je aanwezig bent geweest en op verzoek van je werkgever dan moet hij gewoon uitbetalen. Misschien kun je iets specifieker zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een contract ondertekent waarin staat dat ik voor de 5e van de volgende maand betaald moet worden en ik ben al aan het werken van 1 augustus en vandaag kreeg ik dit te horen van mijn loon.
Er is een probleem ivm de betaling van jouw loon.
Voor jobstudenten moeten wij het aantal dagen aanvragen bij SD Workx – voor augustus zijn dat er voor jou 22.
Blijkbaar heb jij dit jaar al teveel dagen gewerkt want er werden maar 2 dagen goedgekeurd.

Vorig jaar hadden we een gelijkaardig probleem maar dit is uiteindelijk allemaal in orde gekomen.

Ga naar de site student@work50days, daar kan je bekijken hoeveel dagen je gewerkt hebt en hoeveel dagen er door je werkgever(s) werden gereserveerd.
Normaal mag dat laatste niet meer zijn dan het 1e. Is dit toch het geval, dan moet jij met je loonbrieven van de vorige werkgever(s) bij RSZ gaan bewijzen dat je minder gewerkt hebt dan werd gereserveerd.

Pas als dit rechtgezet is kunnen wij onze gereserveerde dagen laten uitbetalen.
Het is dus zaak dit zo vlug mogelijk in orde te brengen. dat was de mail die ik kreeg...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pfoeh! Belgisch recht...... Wat ik kan lezen uit jouw mail en de website betekent het concreet; Wanneer je meer dan 50 uur werkt, dan vervalt het voordeel wat je hebt als ingeschreven student, op de sociale bijdrage. Dus je moet dan de volle bak aan lasten betalen.
Ik ben geen arbeidsrecht specialist en zeker niet in de Belgische wetgeving, maar als ik het goed interpreteer moet jouw werkgever alles boven de 50 uur gewoon uitbetalen, maar volledig belasten ipv met studentenvoordeel. Zie
https://www.mysocialsecurity.be/student/nl/werken/over-studentenarbeid/meer-dan-50-dagen-werken.html