Onbetaald verlof of terug in uren?

Heb momenteel een contract (voor onbepaalde tijd) van 28 uur voor 3 dagen per week. Al langere tijd gebruik ik mijn berg aan vakantie-uren om 1 van die drie dagen niet te hoeven werken, aangezien ik inmiddels nog een tweede baan heb (zzp'er). Voor de langere termijn wil ik graag definitief van die 3e dag af, dus nog 2 dagen per week bij de werkgever. Werkgever is niet enthousiast, maar m.i. heb ik het wettelijke recht korter te gaan werken (staat los van de cao). Na veel discussie geeft hij mij nu de volgende twee opties: 1. Definitief terug naar een contract voor twee dagen (zal zo'n 20 uur zijn). 2. Onbetaald verlof opnemen. Hij hangt hier echter wel de voorwaarde aan dat ik een einddatum moet noemen, waarop dan opnieuw bekeken wordt of e.e.a. " werkt". Wat is wijsheid? Voor- en nadelen van beide mogelijkheden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Allereerst zou ik in de huidige economische omstandigheden er beslist niet voor kiezen om afstand te doen van uren en de zekerheid van salaris inwisselen tegen onzekere inkomsten als ZZP'er. Het is een stuk eenvoudiger om afstand te doen van uren dan om er eventueel uren bij te krijgen, nadat je er op een eerder moment afstand van hebt gedaan.

Maar goed, dat was de vraag niet.

Overeenkomst tussen beide opties: je hebt in principe geen recht op ww omdat je vrijwillig afstand hebt gedaan van deze uren.

Bij optie 1 wordt de arbeidsovereenkomst tot 20 uur teruggebracht. Bij optie 2 blijft de arbeidsovereenkomst voor het contractuele aantal uren in stand tot de einddatum van het onbetaalde verlof. Daarna is in feite optie 1 van toepassing. Wettelijk is over de vorm van onbetaald verlof in optie 2 niets geregeld. Kijk daarom ook in je cao of hierover iets is afgesproken. Er kunnen ook afspraken staan in een regeling tussen je werkgever en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. De werkgever zal bij optie 2 waarschijnlijk zeer duidelijk op papier willen hebben, dat het initiatief van jou uitgaat.

Over de periode van onbetaald verlof bouw je geen vakantiedagen op. Word je ziek, dan ontvang je geen salaris over de uren dat je onbetaald verlof hebt. Als je dat financieel niet op kunt vangen, moet je daar wat voor geregeld hebben. Jouw werkgever is niet verplicht de pensioenpremie door te betalen tijdens een periode van onbetaald verlof. Vraag bij je werkgever of je pensioenfonds aan wat de gevolgen van onbetaald verlof zijn voor je pensioenopbouw en de premies die je betaalt. Als de verlofperiode korter is dan 18 maanden, dan heeft het verlof geen invloed op de hoogte en duur van de ww-uitkering, als je daar wél recht op zou hebben.

Als ik het zo zie, zijn de verschillen maar klein. Theoretisch heb je bij de keuze voor onbetaald verlof nog wat bedenktijd maar die optie heeft je werkgever al afgevangen door een einddatum te vragen. Want het is natuurlijk een beetje vreemde situatie: wel in dienst zijn bij je werkgever voor een bepaald aantal uren maar in een deel van die contractueel overeengekomen uren voor jezelf werken en onbetaald verlof krijgen bij 'de baas'.
Computoon