Afwijkingen contracten / 1 bedrijf, verschillende organisaties

Ik heb een vast contract bij een bedrijf (de moeder organisatie) maar ik werk bij een dochter organisatie. De dochter organisatie heeft altijd een ander cao gehad, zoals winstuitkering. Omdat ik daar fulltime werk vraag ik mij af, heb ik dan geen recht op deze winstuitkering? Mede door mijn inzet kunnen hun ook deze winst maken. Tevens heb ik geen recht op reiskosten, terwijl de mensen in dienst van dochter (dus een contract bij de dochter organisatie) reiskosten vergoeding hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dit is gewoon toegestaan.

Je hebt een overeenkomst met werkgever A met de rechten en plichten die daaruit voortvloeien en met die uit een eventuele CAO. Daar kun jij de werkgever aan houden en hij jou.

Dat deze werkgever een dochterbedrijf B heeft met gunstigere regels is mogelijk, maar dit is een andere onderneming en daar kun je geen beroep op doen. Hoogstens kun je proberen om bij die dochter in dienst te treden, waarna die regels ook voor jou zullen gelden. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde.

Dit is overigens een 'leuk' punt als bedrijven gaan fuseren. Dan blijkt regelmatig, dat de arbeidsvoorwaarden van het ene bedrijf een stuk gunstiger waren dan die van het andere. Dat is niet altijd 'zomaar' aan te passen zodat met regelmaat wordt gekozen om de 'zittende' werknemers hun (bevroren, gunstige) rechten te laten houden en nieuwe werknemers in dienst te nemen volgens minder gunstige voorwaarden. Een uitsterfconstructie, zeg maar.

Zelfs binnen een en hetzelfde bedrijf kan het voorkomen dat mensen onder verschillende voorwaarden werken, bijv. omdat verschillende CAO's van toepassing te zijn. CAO A voor het productiepersoneel en CAO B voor het winkelpersoneel.
Computoon