Ontslagen met een 0 uren contract. Ben ik verplicht me maand af te maken?

Ik ben ontslagen omdat ik buikgriep had, en voor de 2de keer in een paar maanden ziek geweest ben. Dit vind ik onterecht want ik werk in de zorg en kan dus niet met buikgriep naar mijn werk komen. Mijn vraag is eigenlijk wat de opzegtermijn is van een 0 uren contract, ben ik verplicht om me uren die nog op mijn rooster staan af te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, ook voor de beëindiging van nul-uren, min-max.contracten enz. gelden dezelfde regels als voor “normale” contracten, dus (minimaal) een maand opzegtermijn door de werkgever (namelijk als je korter werkt dan 5 jaar bij deze werkgever).

Als je langer dan 6 maanden werkzaam was voor deze werkgever moet je gewoon doorbetaald worden voor in ieder geval het gemiddelde aantal uren dat je per maand werkzaam was in de afgelopen drie maanden, als je toen in een vast en regelmatig patroon bent opgeroepen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Als je echter een 0-uren contract had voor bepaalde tijd en dit contract wordt niet verlengd, dan houdt het werk gewoon op op de einddatum van het contract. Maar dan is geen sprake van 'ontslag' maar gewoon van een 'beëindiging van rechtswege' en heb je niets te maken met een opzegtermijn. Je schreef echter dat je ontslagen was.

Voor de beeindiging (ontslag) van oproepkrachten zijn, zoals gezegd, de normale ontslagregels van toepassing. Simpel niet meer oproepen is incorrect. Een oproepkracht die niet is ontslagen door middel van een ontslagvergunning waar dit wel nodig is, kan zich beroepen op de vernietigbaarheid van het ontslag wegens het ontbreken van een ontslagvergunning (art. 6 en 9 BBA) en een loonvordering instellen (art. 7: 628 BW). Raadpleeg bijv. een bureau voor rechtshulp voor vragen hierover.

Zou er sprake zijn van 'ontslag met wederzijds goedvinden' (hier niet het geval) dan kun je 'meteen weg' indien je dat met elkaar afspreekt.
Computoon