Mag mijn werkgever zomaar mijn eindejaarsuitkering inhouden?

In April ben ik in dienst gekomen bij mijn nieuwe werkgever. Ik heb een contract getekend van 27 uur. De eerste maand kreeg ik voor 27 uur betaald , de tweede maand is er bij de salarisadministratie iets fout gegaan waardoor mijn werkgever mijn contract op 32 uur heeft gezet. Halverwege de 3e maand kwam ik er achter dat mijn werkgever mij na de tweede maand voor 32 uur heeft uitbetaald ik heb hier toen melding van gemaakt. Mijn contract is toen weer terug gezet naar 27 uur. Omdat ik twee maanden voor 32uur ben uitbetaald moest ik terugbetalen. Naar maar niets aan te doen, ik werd toen opgebeld door de administratie of zij 500 konden inhouden in aug van mijn loon. Ik heb gezegd dat ik dit niet kon missen en gezegd dat ik elke maand extra diensten zou draaien om dit weer terug te werken. Zo gezegd zo gedaan ik heb extra diensten gedraaid en een deel van de uren weer terug gewerkt. Ineens werd aan het eind van het jaar mijn eindejaarsuitkering ingehouden, ik vind het raar dat mijn werkgever dit niet heeft gemeld aan mij. Ik had immers op dit geld gerekend, en in aug hadden zij wel netjes gebeld of zij het konden inhouden. Ik vraag mij af of dit wel mag, mijn werkgever heeft de fout gemaakt van het verschil in contract. En de afspraak in aug was dat ik maandelijks extra diensten zou terugwerken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Een eindejaarsuitkering is een gunst. De werkgever is niet verplicht om die uit te keren, tenzij dit in het arbeidscontract is opgenomen.
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Je had een contract voor 27 uur, dan kun je niet zomaar zelf bedenken dat je meer uren gaat werken.
Je werkgever wilde het in augustus verrekenen en dat wilde je niet.

Als men toen akkoord is gegaan dat je extra zou werken mogen ze nu niet de eindejaarsuitkering inhouden. Maar, heb je dat op papier? Heb je het duidelijk afgesproken?
Persoonlijk denk ik dat je zoiets niet makkelijk af kunt spreken, en je moet het zwart op wit hebben. Het lijkt ne nl sterk dat je werkgever je een arbeidsovereenkomst aanbiedt en deze vervolgens mondeling uitbreidt.

Mag hij dan je eindejaarsuitkering inhouden?
Nee, die hoor je te krijgen.
Maar... In januari wordt de loonadministratie rond gemaakt, zien ze dat je teveel hebt gekregen, en dan moet je het alsnog terug betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Die terug betaling wordt dan nog wel in december geregeld .
ronron1212
11 jaar geleden
Hoeveel uur heb je daan meer gewerkt.
ronron1212
11 jaar geleden
ja dan moet je er dus echt nog 40 terug betalen en dat mag hij inhouden.
ronron1212
11 jaar geleden
Ze hebben je gevraagd om het in te houden dat wilde je niet daarna hebben ze wat met je afgesproken maar daarmee heb je het niet terug betaald dus ja dan kunnen ze dat zo doen. Anders had jij even moeten zeggen hoe en wanneer je de rest zou terug betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je baas maakt de fout om het niet op papier te zetten?
Dat is jouw fout.
Het is zijn fout dat je teveel betaald hebt gekregen.
Het is jouw fout om het niet terug te betalen.
Jullie hadden daar beiden afspraken over moeten maken. Die 40 uur zul je terug moeten betalen. Het is niet netjes dat hij dat zomaar van je eindejaars in houdt. Dat maakt het onoverzichtelijk. Hij had het moeten uitbetalen en daarna de uren en het geld met je moeten verrekenen.
In januari krijg je een eindafrekening van het vorige jaar met je loon. Als je geluk hebt zou je dan extra bij je loon krijgen en in jouw geval zou je dan gekort worden. Tot slot; je bent zelf verantwoordelijk om je loon, gewerkte uren, vakantuedagen ed bij te houden.
Je kunt daar niet je baas verantwoordelijk voor houden. Zoi
ets hou je toch ook zelf in de gaten?!
Juiste antwoord:
Indien je foutief te veel loon hebt ontvangen mag je werkgever dat terughalen op je loon. Je hebt afgesproken dit terug te werken, prima goede afspraak.
In december blijkt dat je nog niet alles over het jaar 2012 hebt teruggewerkt en er dus nog geld over is wat de werkgever terug moet krijgen. Hij is dus gerechtigd dit in het jaar 2012 te verrekenen. Het gaat immers over loon en belasting welke afgedragen is en wordt in 2012

De reactie dat je het geld niet kan missen gaat niet op. Je het het immers al gevangen! maar dan over een aantal maanden verspreid.
Je werkgever heeft zich dus wel degelijk aan de afspraak gehouden maar heeft in december het openstaande verschil verrekend.