wat wordt bedoeld met product-denken naar proces- denken?

Waar moet ik aan denken bij het verschil van de FD in het veranderen van product-denken naar proces- denken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Procesdenken richt zich meer op de interactie en relatie tussen mensen, terwijl het productdenken zich meer richt op termen als probleemgeoriënteerd, doelgericht en verantwoord door protocollering en standaardisatie.

De huisarts als voorbeeld:

1. Het productdenken is te omschrijven als zorg in een klantrelatie vastgelegd in een behandelovereenkomst. Deze zorg is probleemgeoriënteerd, doelgericht en verantwoord door protocollering en standaardisatie. De zorgproducten zijn afgebakend, duidelijk gedefinieerd, verhandelbaar op de zorgmarkt en kunnen door inwisselbare zorgverleners worden geleverd. De vragers van deze zorg stellen zich op als consumenten; de ziekte staat centraal.

2. Bij het procesdenken draait het om de relatie tussen arts en zorgvrager, met als belangrijke waarden nabijheid, betrokkenheid en zorgzaamheid. De relatie heeft een verbintenis­karakter en is patiëntgeoriënteerd. De zorg wordt aangepast aan de patiënt en zijn omstandigheden. De personen van de arts en de patiënt zijn essentieel voor de geboden zorg. De zieke, de patiënt, staat centraal.

Bij procesdenken staat de persoon centraal, bij productdenken is dat zogezegd omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze facilitaire dienst werkt product georienteerd. Bij het ene loket (vergaderzaalbeheer) moet ik een vergaderzaal aanvragen en bij het andere loket (catering) moet ik de koffie en thee voor die vergadering aanvragen.
Hadden ze nu procesgeorienteerd gewerkt dan hadden ze beseft dat als je een vergaderzaal reserveert je daarbij ook koffie en thee nodig hebt en had je dat bij een loket gekregen.