Een schipper is iemand die een varend beroep uitoefent.
Een kapitein is een schipper met een leidinggevende functie.

Iedere kapitein is een schipper.
Niet iedere schipper is een kapitein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een schipper heeft ervaring en bevaart een (eigen) schip met een paar man personeel en eventueel zijn vrouw als 2e man op bijv. een rijnaak.

een kapitein heeft de zeevaartschool afgemaakt en is van (4e?) stuurman opgeklommen naar kapitein, door studie en ervaring kan iemand dan later op een tanker van vele voetbalvelden lang/groot (fiets nodig om van de voor naar de achterkomt te komen) de "baas" zijn en de verantwoordelijkheid dragen.

ik hoop dat je nu iets meer weet.

Toegevoegd na 3 uur:
ik ben niet volledig geweest:

Kapitein (schip)
Een kapitein (voluit scheepskapitein), is aan boord van een schip de gezagvoerder en daarmee de eindverantwoordelijke aan boord.
Bij schepen in de binnenvaart spreekt men van de schipper, hoewel op passagiersschepen de term kapitein wel wordt gebruikt.
Als in de binnenvaart sprake is van continuvaart zullen er meerdere schippers of kapiteins aan boord zijn, waarvan er altijd op een bepaald moment maar één als gezagvoerder optreedt. Op zeeschepen is er normaal gesproken meestal één kapitein. Hij houdt contact met het personeel en legt verantwoording af bij de autoriteiten en de rederij.
'Kapitein' is in beginsel een rang en 'gezagvoerder' een functie. Zo kan bijvoorbeeld, als de kapitein ziek is, het gezag ook gevoerd worden door de eerste stuurman (plaatsvervangend kapitein).
Achter zijn rug spreken de zeelui vanouds over 'de ouwe' ('the old man') als ze het over de kapitein hebben.

Op kleinere schepen en vissersschepen wordt de kapitein meestal schipper genoemd. Op oorlogsschepen heet hij commandant en is kapitein ter zee een hogere officiersrang, gelijkwaardig met kolonel bij de landmacht.

Binnenvaart
Een vervanger is de afloskapitein of aflosser. De onder elkaar gebezigde aanspreektitel is van oudsher: buurman of buurvrouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin in de binnenvaart ben je ook gewoon kapitein
Een schipper is iemand die, al dan niet in het bezit van een vaarbrevet, een vaartuig bestuurt.
Voor het varen op binnenwater met een vaartuig dat korter is dan 15 meter of trager vaart dan 20 km/u heb je (raar maar waar - zie link) zelfs geen vaarbrevet nodig.

Kapitein ben je pas na extra opleidingen en een minimum aantal vaaruren, al dan niet met een simulator.
Je kan deze positie via de hogere zeevaartschool bereiken (link 2) of via diverse vaarscholen eender waar ter wereld (link 3 en 4)

Liefs & Behouden vaart gewenst ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kapitein heeft het gezag over een varend schip en een schipper heeft het gezag over een werkschip bv in het baggerbedrijf met uitzondering van de sleephoppers die hebben een kapitein voor het varende gedeelte en verantwoording van het gehele schip terwijl de schipper alleen over het bagger gedeelte gaat
een jaar geleden