Wat voor functies zijn er binnen de VID?

Bestaat die organisatie alleen uit verkeersinformatielezers? Of zit het personeel van de VID ook naar televisieschermen te kijken en de snelweg te observeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, er werken meer mensen dan alleen de verkeersinformatielezers.

Op de site van de VID staan de namen en foto's van 11 verkeersinformatielezers terwijl elders op de site staat dat er 21 personen werken. ("Inmiddels is het personeelsbestand gegroeid naar 21 enthousiaste medewerkers verdeeld over een Dynamisch VerkeersManagement-afdeling (DVM) en een media-afdeling.")

De VID doet veel meer dan 'verkeersinformatie voorlezen". Ze biedt bijv. meetinstrumenten aan voor wegbeheerders:
"Op basis van de vraagstelling van de wegbeheerder, kan de VID verschillende soorten meetsystemen plaatsen. De VID neemt zowel de installatie, het beheer en de de-installatie voor haar rekening."

Ze kan ook voorzien in reistijdanalyses:
"De VID kan wel voorzien in reistijdanalyses voor bijvoorbeeld (transport)bedrijven. Afhankelijk van vele factoren kunnen hiermee kosten worden bespaart op arbeidstijd en brandstof en is bijvoorbeeld in te schatten hoe een bedrijfsverhuizing zal uitpakken voor werknemers die in een bepaalde plaats wonen. Aan een dergelijke rapportage zijn echter altijd kosten verbonden."

Het meten van het verkeer gaat ook zeer geavanceerd:

"Vanaf 2006 richtte de VID haar pijlen niet meer uitsluitend op het leveren van verkeersbulletins op radio en televisie. (...) Niet de lengte van de file, maar het aantal minuten vertraging is wat telt. Met dit uitgangspunt ontwikkelde de VID een systeem waarmee het mogelijk is om reistijden met behulp van tekstkarren te tonen aan de weggebruikers.

Op plaatsen waar geen automatische inwinning van vertragingstijden uit detectielussen in het asfalt mogelijk is, zette de VID kentekencamera's in om relevante gegevens te kunnen verzamelen. Door de gegevens van twee of meer camera's met elkaar te vergelijken kan een betrouwbare reistijd worden gegenereerd. (...)

Een nieuwe revolutie liet niet snel op zich wachten want eind 2009 introduceerde de VID haar bluetooth meetsysteem.
(...)
De VID vindt interactie met de weggebruiker van groot belang. Met de input van de weggebruiker kunnen we theoretische cijfers aanvullen met praktijkervaringen op de weg. Daarom is de VID in 2006 gestart met verkeersinformanten. Zij zijn de ogen en oren van de meldkamer en geven vanuit de auto telefonisch relavante informatie door aan de operators in de meldkamer. (...)

Door de komst van smartphones en de nieuwe toepassingen die hieruit voortkomen, zijn we sinds de herfst van 2010 ook actief op Twitter.(...)

Tip: raadpleeg de bronsite
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De lezers kijken natuurlijk ook naar de situatie op de weg en stellen de informatie op maar checken en herschrijven het ook steeds. Verder zit er een heel team inclusief leidinggevenden, woordvoerders (die interviews doen) en anderen.

Ze hebben een telefonische verkeersinformatiedienst, een dienstverlening voor internetportals, een website, er is een verkeersjournaal, videobulletins, ze ontwikkelden een bluetooth meetsysteem en nog veel meer. Daar werken ze dus met een flink team aan.