Als je de opleiding bedrijfseconomie gaat doen, zit je dan later veel op kantoor? (studiekeuze probleem!)

Ik ga in september beginnen met de HBO opleiding, maar ik twijfel nu ineens.

Dit komt omdat ik niet helemaal weet welke kant ik op wou. Ik twijfelde tussen Bedrijfseconomie en Commerciële economie, maar omdat er veel stond op internet dat je kans op een baan kleiner is met commerciele economie heb ik voor bedrijfseconomie gekozen.

Wat ik later precies wil doen weet ik niet helemaal, maar ik weet wel dat ik niet voor altijd alleen maar op kantoor wil zitten. Ik wil een afwisselende baan, en ook evt naar "buiten", en ook wel in contact komen met mensen.

Tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt tegenwoordig niets meer uit ... Het gaat om het papiertje...
Zorg dat je je diploma haalt en dan zoek je een baan uit die je leuk lijkt.

Antwoorden (3)

Je wordt daarmee sales manager in het slechtste geval of boekhouder en handelsingenieur in het beste geval en ja dat zijn veel uren op een kantoortje doorbrengen hoor en de eerste jaren dan ook nog eens( sterk) onder betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een opleiding wilt gericht op 'verkoop' kies je voor commerciële economie. Je zult dan waarschijnlijk beginnen als accountmanager (of op een sales support afdeling) en later bijv. sales manager of rayonmanager kunnen worden. (Ja, er lopen nogal wat figuren rond in die contreien die allemaal 'manager' in hun titel hebben.)

Je moet je wel thuisvoelen in de wereld van 'jasje-dasje', pakken, bonussen, leasewagens en een sterke 'scoringsdrang' hebben om je 'targets' te halen. (Zonder Engels tel je kennelijk ook niet mee in die wereld.)

Wil je dat allemaal niet en zoek je een financieel-administratieve functie op niveau dan kies je voor bedrijfseconomie. Dan is de kans dat je op kantoor komt te werken een stuk groter. Waarschijnlijk begin je als financieel-administratief medewerker en kom je na een tijdje in het leidinggevende segment terecht.

Overigens komt het omgekeerde ook voor; er zijn genoeg mensen die iets heel anders zijn gaan doen dan waarvoor ze zijn opgeleid.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dankjewel, is er ook een mogelijkheid om in het hotelbranche te werken met de opleiding bedrijfseconomie?
Computoon
11 jaar geleden
Ongetwijfeld, maar ik denk dat je wat 'overgekwalificeerd' bent als je met een opleiding bedrijfseconomie op de financiële administratie van een 'stand alone' hotel komt te werken. Dan zou ik eerder denken aan een hogere administratieve functie op kantoor bij een hotelketen. Als je belangstelling echt uitgaat naar de hotelwereld (ook gezien het internationale karakter) dan is misschien de hogere hotelschool wat voor je.
Er zijn er een aantal, onder meer in Den Haag en Maastricht. Daar heet-ie 'Hotel Management School. Ik heb eens gekeken op de site van die van Maastricht (http://www.hotelschoolmaastricht.nl/hotelschool-studeren/bachelor-hotelschool/studie-hotelschool/studie-hotelschool-leerjaar-1.) Daar is te lezen:
"In het eerste jaar – de propedeusefase - van de opleiding maak je kennis met de verschillende facetten van de hotellerie. Je start met een praktijkgerichte module en doet veel ervaring op in het Teaching Hotel. In het tweede semester ligt de nadruk op Hotel Business. Je ontdekt de cijfermatige kant van het vak (financieel management) en verdiept je onder meer in marketing, (interculturele) communicatie en statistiek. Tevens voer je een onderzoek uit dat gericht is op de internationale hotellerie. Daarnaast volg je onderwijs in drie moderne vreemde talen."
Zie de site voor de volgende jaren. Het lijkt me een beroepsopleiding voor een managementfunctie in een groot hotel, waarbij je met allerlei aspecten van 'het hotelwezen' te maken krijgt, ook met de communicatieve kant en ook met stages in het buitenland.
Zie ook de toelatingseisen.
Het voordeel van bedrijfseconomie is dat het een brede opleiding is. Het is een mix van commerciële, economische, fiscale en logistieke vakken, waardoor je voor veel verschillende functies kunt gaan. Zo kun je terecht in de accountancy, waarbij je vaak bij klanten komt om je werkzaamheden te doen, dit kan administratief, fiscaal en/of commercieel zijn. Ook kun je bij andere bedrijven terecht als relatiebeheerder, vertegenwoordiger, controller en meer. Zowel voor functies in een bedrijf als in contact met klanten.

Mogelijkheden te over. Doordat je zo'n brede opleiding hebt kun je dus alle kanten op, dit is een voordeel ten opzichte van CE. Voor bedrijven ben je dus breder inzetbaar waardoor je werk ook afwisselen en uitdagender kan worden gemaakt. Daarnaast wordt CE toch een beetje als het lichtgewicht onder de economische opleidingen gezien. Zeker in de huidige tijden werkt dat in je nadeel.

Als laatste doordat er overlap is tussen de opleidingen kun je vaak nog wisselen tijdens de studie.