Hoe kan ik het beste verder gaan naar kinderarts?

Hallo

Ik zit nu op 3 MAVO en ik zou heel graag Kinderarts worden. Weet iemand hou ik bij deze opleiding moet komen. Dus hoe ik verder moet gaan studeren wat dus het kortste is.

Heel erg bedankt als jullie mij kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K

Antwoorden (5)

Dat wordt een hele lange weg. Je zult na de mavo naar de havo moeten, en daarna vwo. Daar moet je bovengemiddelde resultaten halen, om toegelaten te worden tot de opleiding geneeskunde. Als je die opleiding hebt voltooid ben je basisarts. Daarna kun je je specialiseren tot kinderarts.

Toegevoegd na 4 minuten:
nog twee jaar mavo, twee jaar havo, twee jaar vwo is 6 jaar. 6 jaar geneeskunde, 12 jaar. Opleiding tot kinderarts nog 5 jaar. Totaal dus nog minimaal 17 jaar te gaan.
12 jaar geleden
Dat gaat niet lukken met de wens het in zo weinig mogelijk tijd te worden. Je zult namelijk na de Mavo, eerst de Havo, en dan het VWO moeten doen. Dus dan ben je 5 jaar verder. Dan naar de universiteit voor de studie geneeskunde, 6 jaar, en de specialisatie kinderen nog 2 jaar erbij. Maakt in totaal 13 jaar. Als het allemaal binnen de gestelde tijd met diploma's af kan worden gerond...

Toegevoegd na 7 minuten:
Van Lies begrijp ik dat de specialisatie kindergeneeskunde zelfs 5 jaar duurt, dus dan wordt het in totaal 16 jaar...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan als je het zelf maar wilt toch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk Britt.
Amadea
12 jaar geleden
Nou, in dit geval gaat het niet alleen om willen maar zeer zeker ook om kúnnen! Misschien ligt het meer op jouw weg om verpleegkundige in een kinderziekenhuis te worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: specialisatie kindergeneeskunde duurt vijf jaar, geen twee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dan word ik liever asistenten m
Na de MAVO de HAVO, daarna VWO, dan loten en/of inschrijven via decentrale selectie van geneeskunde.

Geneeskunde duurt minimaal zes jaar, daarna moet je solliciteren naar een opleidingsplaats kindergeneeskunde. Als je die vindt, ben je nog minimaal vijf jaar bezig met je specialisatie. Direct aansluitend aan je afstuderen vindt bijna niemand een opleidingsplaats, dus de kans is groot dat je één of twee jaar daar tussenin nog werkt als arts-assistent niet in opleiding, om ervaring op te doen. Na het VWO moet je dus minimaal zo'n 12-15 jaar rekenen voordat je klaar bent met je specialisatie.

Bijkomende drempels zijn dat geneeskunde een lotingstudie is, dus niet iedereen wordt toegelaten. Kindergeneeskunde is een specialisme met meer sollicitanten dan opleidingsplaatsen, dus ook daar is het niet zeker dat je er binnenkomt.

Als je echt weet wat je wilt en je denkt een universitaire studie aan te kunnen, dan is het mogelijk. Niet voor elke VMBO-er/MAVO'er is dat haalbaar. Als jij duidelijk makkelijker kunt leren dan anderen in je klas, zou het kunnen dat het jou wel lukt. Maar er is een aantal drempels, dat is de lange tijd die je bezig bent, het feit dat je twee keer moet inschrijven op een opleiding waar meer inschrijvers dan opleidingsplaatsen voor zijn, en het feit dat het een dure studie is. Als je dit echt wilt, raad ik je aan om alvast te gaan sparen, zeker met de huidige regeringsplannen over het afschaffen van de basisbeurs.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh ja: zinnig om te weten is dat je in de tijd dat je in opleiding bent tot kinderarts (de laatste vijf jaar, als je eenmaal basisarts bent) wel gewoon werkt in een ziekenhuis, en voor het grootste deel ook met kinderen. Je gaat dan met steeds minder begeleiding zelf spreekuren draaien en consulten doen op bijvoorbeeld de spoedeisende hulp. Je zit dan dus niet meer op school, maar je volgt af en toe lessen, en verder moet je tijdens je werk laten zien dat je steeds beter wordt in je vak.

De laatste twee jaar van je zesjarige studie geneeskunde ben je co-assistent, dan loop je mee met artsen in ziekenhuizen, en in de huisartsenpraktijk. Ook dan ben je dus veel in de praktijk bezig, en zie je ook patiënten.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik las dat je mss liever assistent wordt? Je kunt ook verpleegkunde doen (MBO óf HBO) en je proberen uiteindelijk op kinderen te richten. Of doktersassistent. Maar de kans is wel groot dat je meer met ouderen dan met kinderen zult werken, zeker tijdens je opleiding. Maar: waar een wil is..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Ik meen te hebben gelezen dat het de bedoeling is dat de loting voor geneeskunde wordt afgeschaft, maar dat je eindcijfers belangrijk zijn. Klopt dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar wordt wel vaak over gesproken. Wat de huidige plannen precies zijn, weet ik niet. Er wordt ook wel eens gesproken over een sollicitatieprocedure, waarbij ook je motivatie telt. Dat zou ik persoonlijk wel zinnig vinden; nu kan iemand die z'n leven lang al arts wil worden, uitgeloot worden, terwijl iemand die niet zo goed weet wat hij wil worden en zich "dan maar" inschrijft voor geneeskunde, wordt ingeloot. Het systeem kan in elk geval beter.
Je kunt inderdaad via Havo verder leren (zie vorige antwoorden), maar het kan ook via een andere weg.
Je kunt na VMBO Theoretisch (Mavo dus) naar een MBO opleiding op niveau 4. Kies dan een medische opleiding, bijvoorbeeld Verpleegkunde of Doktersassistent. Je haalt dan een diploma waarmee je aan het werk kunt, maar je kunt ook verder leren op het HBO. HBO Verpleegkunde, of Fysiotherapie bijvoorbeeld. En via HBO is de universiteit ook bereikbaar.
Je ziet dat het een lange weg is om uiteindelijk arts te worden. Misschien kun je je beter richten op een meer bereikbaar ideaal. Via MBO kun je een prachtige loopbaan krijgen in een medisch beroep. Of je ook door gaat studeren kun je dan altijd nog bepalen. In ieder geval heb je dan een diploma waarmee je aan het werk kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja als word ik dokters assistenten maar ik heb altijd al dokter willen worden en heel graag met kinderen en dieren willen werken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik geef ook aan dat je via die MBO verder kunt leren. Dus VMBO - MBO - HBO - WO. Voordeel is dat je tijdens die lange weg eventueel al aan het werk kunt gaan. Als arts onbereikbaar blijkt (de meeste mensen kunnen niet arts worden namelijk) is het tenminste mogelijk om een ander beroep uit te oefenen in de gezondheidszorg. Zoals verpleegkundige bijvoorbeeld.
Je kan ook een beroep keuzen wat nu bereikbaar is in de medici. En dan omtescholen naar kinderarts lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Je moet hoe dan ook eerst geneeskunde studeren. Zonder dat kun je geen basisarts worden, laat staan specialist. Er zijn wel mensen die op latere leeftijd geneeskunde gaan studeren, maar je kunt je niet 'omscholen' tot arts. Ook een verpleegkundige (bijvoorbeeld) moet gewoon geneeskunde studeren voordat een eventuele specialisatie mogelijk is. Er zijn wel verpleegkundig consulenten, dat zijn gespecialiseerde verpleegkundigen. Zij zijn echter geen arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dat wist ik niet. Ik dacht dat het ook zo kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te kunnen en mogen werken als arts, moet je hoe dan ook geneeskunde studeren. Daar kom je niet omheen, net zoals de specialisatie-opleiding. "Omscholen" tot kinderarts op de manier die jij bedoelt, zou eigenlijk alleen kunnen als je al arts bent, maar een andere specialisatie hebt gekozen. Zo zou een huisarts zich bijvoorbeeld om kunnen laten scholen tot kinderarts, door een opleidingsplaats te zoeken voor kinderarts. Omdat een huisarts in zijn opleiding ook al een bepaalde tijd heeft gewerkt binnen andere specialismen (o.a. chirurgie en psychiatrie) en een huisarts in de huisartsenpraktijk ook veel met kinderen werkt, zouden er wel bepaalde vrijstellingen zijn, en kan de opleiding in kortere tijd gedaan worden. Wat trouwens wél kan, is dat een verpleegkundige of een fysiotherapeut zich laat omscholen tot physician assistant (PA), of een verpleegkundige tot nurse practitioner (NP). Zowel een PA als NP hebben veel bevoegdheden die een arts ook heeft, zo mogen ze ook medicatie voorschrijven, werken ze erg zelfstandig, en doen ze soms ook de kleinere chirurgische ingrepen zoals een huisarts die ook wel doet, zoals het hechten van kleinere snijwondjes of het verwijderen van een moedervlek. Als PA of NP kun je alleen geen medisch specialist worden, omdat je niet de nodige papieren hebt om tot de opleiding te worden toegelaten. Je kunt dan dus geen kinderarts worden, net zoals je geen internist, psychiater of chirurg kunt worden. De min is trouwens niet van mij, maar blijkbaar van iemand die het niet nodig vond z'n min te motiveren na mijn reactie ofzo.