mag mijn baas vakantie uren afschrijven tijdens een paar dagen griep?

Zag op mijn loonstrookje dat ik vorige maand vakantie uren had opgenomen waar ik niets vanaf wist. Was ziek tijdens die week.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Nee, tenzij dat expliciet is afgesproken. De werkgever mag soms het loon inhouden over de eerste ziektedag, een zogenaamde wachtdag (dat moet dan in de cao of arbeidsovereenkomst staan), maar hij mag nooit een vakantiedag van je tegoed afschrijven.

Alleen jij mag beslissen dat je liever een vakantiedag mist dan het loon over één dag. Als je het loon niet kunt missen, is het altijd nog verstandiger om af te spreken dat je de uren wel wilt inhalen, in plaats van een vakantiedag in te leveren.

Er kan dus worden afgesproken dat ziektedagen worden aangemerkt als vakantiedagen. Met aftrek van deze dagen moet je minstens het wettelijk voorgeschreven minimumaantal vakantiedagen overhouden. Dit bedraagt vier maal het aantal werkdagen per week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

bij sommige bedrijven,mag idd de 1 en 2 ziektedag als vakantie afgeboekt worden.
Vanaf dag 2 of 3 krijg je dan pas ziektewet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Art 7:636 bw: mag alleen als de werknemer er zelf mee in stemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien een puntje wat op het ondertekende contract over het hoofd is gezien.Zou zomaar kunnen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wetboek staat boven contract.
Als baas dat in t contract zegt staat hij nog steeds niet in zijn recht.
T mag niet...
Dat zijn 2 zgn wachtdagen, werknemer kan die niet uitbetalen of , als hij dat wil er 2 vakantie dagen voor afschrijven.
Dus je kan aangeven dat je dit niet wil maar dan krijg je minder uitbetaald.

Toegevoegd na 1 minuut:
foutje, als JIJ het wil, vakantie dagen afschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het burgerlijk wetboek, artikel 7: 636 staat dat dit niet mag, mits de werkgever er zelf mee in stemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet zijn werkNemer denk ik of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooo, rvr, je hebt helemaal gelijk!
Ik had t al eerder geschreven maar dat hadden de mods verwijderd omdat t bij reacties stond. Toen had ik t wel juist beschreven. Zie, dat geklier en dan krijg je dit.
Jaah, werknemer. You're right!!!!!
Nee, dat mag niet zomaar.

Dit kunnen twee dingen zijn. De eerste is al genoemd, dat zijn de zogenaamde 'wachtdagen'. Volgens sommige CAO's worden de eerste twee dagen van ziekte niet uitbetaald. Dat is echter nog iets anders dan vakantiedagen opnemen, die mogen alleen - zoals al gezegd wordt - door jouzelf opgenomen worden.

Een tweede is dat sommige werkgevers bij korte ziekteperiodes aan werknemers vragen of zij geen vrije dagen kunnen nemen in plaats van ziekte. Als je dan bijvoorbeeld een zware verkoudheid hebt, of iets anders waarvan te verwachten is dat je hooguit één of twee niet zult kunnen werken, dan vraagt de werkgever bij het ziekmelden aan de werknemer of de niet een vrije dag wil nemen. Op die manier hoeft de werkgever geen ziektegeld te betalen, en hoeft ook bijvoorbeeld de bedrijfsarts niet ingeschakeld te worden. In bedrijven waar veel op verzuim gelet wordt, kan het voor de werknemer ook gunstiger zijn om bij kortdurende ziekte één of twee dagen vrij te nemen, zodat er nog geen ziekte gemeld staat voor die periode. Vaak is de afspraak dan dat als de werknemer langer ziek blijkt te zijn, hij/zij zich alsnog met terugwerkende kracht ziek kan melden. Echter, ook hier geldt: de werkgever kan zoiets van je vrágen, maar mag het niet uit zichzelf doen.

Check eerst even je contract en CAO, dan weet je of er wachtdagen zijn bij ziekte. Als die er zijn, zul je zelf moeten beslissen of je liever minder betaald krijgt, of dat je vakantie-uren inlevert. Natuurlijk kun je in dat laatste geval dan wel even melden aan je baas dat hij voortaan even met je moet overleggen hierover. Als er bij ziekte geen wachtdagen zijn, heb je natuurlijk gewoon recht op doorbetaling bij ziekte, en moet je werkgever jou je vakantiedagen terug geven.