Mag de werkgever op verschillende WERKdagen onbetaald verlof laten opnemen?

Ze werkt in een kledingwinkel en wil op zaterdag verlof. (VASTE DAG) De werkgever zegt nu dat ze verlof kan krijgen via een rooster dat ze 2 weken van tevoren krijgt uitgereikt.
Nu kan ze dus niets plannen (school,creche etc)
Hoor het graag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je in een winkel werkt, is het eigenlijk sowieso uitgesloten dat je altijd op zaterdag vrij kunt krijgen. Als je dat niet wilt, jammer de pammer, maar dan moet je niet in een dergelijke winkel gaan werken,. Het zelfde geldt voor koopavonden.

Nu is het natuurlijk wel zo dat bij 5 werkdagen, de winkel toch 6 dagen open is, zodat iedereen bij toerbeurt elke week een (andere) vrije dag heeft. Dat kunt je wel PROBEREN voor het hele jaar in te roosteren, maar in de praktijk betekent dat dat je in no time al voortdurend onmogelijk aan het schuiven en switchen bent, omdat dan die en dan die weer (al dan niet onverwacht) iets anders blijkt te hebben, er ziektes enzo zijn etcetera.

Daarom kiezen de meeste winkels er voor om niet al te gek ver in het voren de vrije dagen , het werkrooster, op te stellen, zodat er zo weinig mogelijk in gewijzigd moet worden. Voor de meeste mensen is dat in de meeste situaties voldoende om nog wat dingen te kunnen plannen.

Werken met kleine kinderen is een heksentoer, en werkgevers zijn er voor geen ene meter op ingesteld ; het beste ben je in dit soort gevallen gebaat bij een flexibele opvang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord +
Een werknemer heeft recht op betaaldverlof, oftewel de vaste vakantiedagen. Onbetaald verlof is daarentegen altijd in overleg, tenzij anders in contract vastgelegd.

Dus ja, de werkgever mag eisen stellen aan wanneer dit onbetaalde verlof wordt opgenomen. Eisen stellen aan vakantiedagen kan ook, maar is een stuk lastiger.

En elke zaterdag vrij klinkt als een contract wijziging naar parttime, of een wijziging van de werkdagen. Steek het dan ook zo in. Dus overleg of het mogelijk is het contract aan te passen dat zaterdag geen werkdag meer is. Is het wel een werkdag dan moet de werknemer in principe beschikbaar zijn om te werken.