Functiewaardering

Veranderingen in de taken die bij een functie horen, leidt tot een andere functieomschrijving, een andere analyse en een lagere of hogere waardering (herwaardering). Ook een ander systeem van functiewaardering kan uiteindelijk tot een aangepaste waardering leiden. Dat kan betekenen dat een functie lager gewaardeerd wordt, waarbij een lagere beloning hoort. Medewerkers zullen evenwel niet snel met loonsverlaging instemmen, waarin de werkgever ook doorgaans niet eenzijdig verandering kan brengen (2.1.3.).
Voor nieuwe medewerkers geldt de verlaagde waardering en beloning wel, waardoor zij een lager loon krijgen als hun collega’s. Deze nieuwe medewerkers kunnen geen loonsverhoging afdwingen door te stellen dat de werkgever gelijke arbeid, gelijk moet belonen. Dit onderscheid in beloning kan de werkgever namelijk objectief rechtvaardigen door zich te beroepen op de veranderde functiewaardering. De oude rechten van collega’s die reeds voor de aangepaste functiewaardering in dienst waren, betekent voor deze groep een bovenschalige beloning. Nieuwe medewerkers krijgen een lager loon, dit op grond van de salarisschaaldie bij de aangepaste functiewaardering hoort.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mijn vrouw zit in dezelfde situatie. Hara functie wordt opnieuw gewaardeerd en wel 2 schalen lager. Wat er nog extra bijkomt is dat ze opnieuw op deze functie moet solliciteren. Waarmee ze volgens mij solliciteert op een functie die 2 schalen lager ligt. Ik vraag me af of dit zomaar kan.

Andere antwoorden (5)

Nee.

Een bedrijf kan wel de functiewaardering aanpassen en nieuwe werknemers een lager loon geven. Maar eenzijdige aanpassing van een afgesproken loon kan niet.

De bestaande werknemers zullen dan wel onder de nieuwe functiewaardering vallen maar hun loon blijft op hetzelfde niveau. Het nadeel voor de werknemers is hierbij dat zij daardoor in bijna alle gevallen boven aan de salarisschijf zitten en dus geen salarisverhoging meer kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
ja dat kan laskal
Een bedrijf kan de waardering van de functie wijzigen. Maar werknemers die al in dienst zijn en een salaris boven de functiewaardering verdienen, kunnen niet zomaar een lager salaris ontvangen. De werknemer zal in dat geval boven de schaal verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een functie kan lager gewaardeerd worden dan eerst.
Nee! Tenzij dat al als voorwaarde , direct bij in dienst is gezegd /in aanstelling brief . Dat de functie zou kunnen verdwijnen , Bla Bla en dat er ook salaris gevolgen zouden zijn . Dan nog discutabel , bij de rechter . Nog een addertje kan zijn , dat je een A O Bep: tijd hebt . Dan wordt het of accepteren , of uit dienst . Succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees in je opmerking dat salaris het zelfde blijft ! Ja dan mag het .
als dit op objectieve gronden gebeurt en het salaris wordt niet aangepast dan kan dit inderdaad. Nadeel is dat je dan wel heel lang bevroren bent. Maar het bedrijf mag dit wel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan als je een contract heb die omgezet word in een nieuwe contract met een nieuwe functie, het kan ook als je al een vast contract heb en die word omgezet, bij die functie hoort nu eenmaal die loon volgens cao. Je kan dan voor het verschil een toeslag krijgen en die eet je langzaam op, bij elke verhoging gaat je cao loon omhoog en naar ratio je toeslag naar beneden.