Iemand die alleen vmbo basis heef afgerond die wilt graag starten met een niveau 3 of 4 opleiding, kan hij/zij een toelatingstest doen zoja waar?

degene heeft alleen een diploma basis en moet met spoed eigenljk aangemeld worden bij een school alleen het nadeel is dat hij/zij graag wilt starten op niveau 3 of4 het liefst niveau 4.
is er een aanmelding dat er een toelatingstest gedaan kan worden.
Sommige schole willen namelijk hier niet op ingaan en dat terwijl ik wel uit ervaring heb meegemaakt dat sommige studenten toch met geen enkel diploma toch niveau 4 doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik zou informeren op de school waar diegene graag een opleiding wil volgen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.vraag een gesprek aan om het toe te lichten.

En vraag of er een toelatingstest kan worden gedaan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een basisberoepsgericht diploma ben je alleen toelaatbaar op MBO niveau 1 en 2. Wel is het soms mogelijk om via een soort omweg zo snel mogelijk naar niveau 3 door te stromen. Een MBO neemt je dan aan op niveau 2 (is juridisch het enige juiste) en dan kan de cursist -door alles in een behoorlijk tempo te halen- in korte tijd instromen in niveau 3. Dat is nooit een recht overigens! Een ROC zal dit alleen doen als er genoeg ruimte is in de opleiding en als men de slagingskans van de cursist hoog inschat. Soms laat men dan inderdaad een test doen, en worden gegevens opgevraagd van het VMBO. Maar de inschrijving gaat altijd via niveau 2. De cursist heeft vervolgens zelf de kans om zijn of haar competenties en talenten te laten zien.