Wat van vooropleiding heb je nodig om orthopedische chirurg te worden? En hoe lang duurt deze opleiding?

Ik doe nu Havo en wil het liefst later ergens in de chirurgie werken, maar waar moet je nou beginnen om bijvoorbeeld een orthopedische chirurg te worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Eerst VWO.

Daarna de opleiding geneeskunde tot basisarts.

Daarna kun je gaan solliciteren bij een ziekenhuis voor
een opleidingsplaats orthopedisch chirurg. Als je wordt aangenomen kun je na zes jaar afstuderen. De opleiding bestaat uit twee jaar Algemene Chirurgie en vier jaar Orthopedische Chirurgie.

Je kunt daarna nog een studie van één tot drie jaar volgen om je te bekwamen in een bepaalde richting. Voorbeelden van zo’n ‘subspecialisatie’ zijn heup- en knieprotheses, traumatologische chirurgie of kinderorthopedie. Je bent verplicht om je elk jaar een aantal dagen te laten bijscholen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag is ook of je je kunt opwerken met een HBO opleiding assistent Chirurg.
En nee, gelukkig niet. Om chirurg te worden zul je toch echt geneeskunde moeten studeren.
Met een HBO kun je wel een hele goede gespecialiseerde verpleegkundige worden.
Dat wordt bedoeld met assistent chirurg.