Waarom wordt er in Amerika met het systeem van 'beste medewerker van de maand' gewerkt en in Nederland niet?

Je ziet het alleen bij de MacDonalds, en gisteren bij de Gamma. Maar voor de rest zie je het niet hier.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de Mc is het een wassen neus.
Ik heb er een aantal jaar gewerkt.
Het management draagt drie kandidaten per maand voor en de medewerkers mogen kiezen. 't Is een populariteitspol. Er zijn zoveel weekendmedewerkers die hun eigen vriendje verkiezen, dat bijvoorbeeld een oudere vrouw die er dagelijks werkt nooit medewerker van de maand kon worden.... Was erg slecht systeem (zegt zij die blijkbaar wel populair genoeg was om eens het speldje in ontvangst te nemen...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het persoonlijk een walgelijk systeem. Net zoiets als op school de populairste kinderen de teams laten kiezen. Kindermishandeling gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik me niet vergis, hebben ze bij de C1000 een tijdje 'medewerker van de maand gehad : foto en verhaaltje over die medewerker. Mar de laatste tijd zie ik dit niet meer.

Het beste antwoord

Wij Nederlanders zijn niet zo competitief ingesteld.

Het ligt niet zo in onze aard om flink strijd te leveren met elkaar om de beste te zijn.
Wij hebben dat ook niet nodig.
Het is hier altijd heel goed gegaan, dus waarom zou je knokken?

Wij willen graag alles in harmonie en overleg.
Nederland staat bekend om het poldermodel,
het succesvolle economische beleid van Nederland in de jaren `90.
Overlegeconomie.

En daarbij:
Onze sociale voorzieningen zijn stukken beter dan in Amerika, waar je snel tot armoede kan vervallen
als je je baan verliest.
Hier ga je dan gewoon een uitkering halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat in nederland nog steeds het idee heerst: "Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg"of: "je kop niet boven het maaiveld steken". En zolang die mentaliteit er is, gaat zoiets niet lukken
anneliez
12 jaar geleden
Waarschijnlijk OMDAT het een door en door Amerikaans systeem is ,dat helemaal past in hun cultuur van 'de beste, snelste, sterkste, grootste, mooiste' moeten zijn en competitiedrang, die al begint in e luierleeftijd. In onze 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'- cultuur past dat echter totaal niet.

Waar in Amerika iemand trots kan vertellen dat hij al zo en zoveel keer 'emplyee of the month' is geworden, zul je in Nederland onmiddellijk worden uitgemaakt voor uitslover, bruinwerker of hielenlikker, en zul je de oorkonde vermoedelijk niet trots op je keukenmuur (kunnen) hangen.

's Lands wijs, 's lands eer. En wij zijn meer van de samenwerking-als-team, we leveren samen een prestatie, we zijn allemaal samen verantwoordelijk. Niet altijd even productief, maar vaak wel zo gezellig. En daar houden wij van ; het gezellig houden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat uitsloverige is ook nog wat.
Je moet hier je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken.
Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt nog bij dat in Amerika een consument anders denkt dan hier. Amerikanen redeneren dat die werknemer van de maand duidelijk goed is in zijn/haar werk en dat je dus met iemand te maken hebt wiens advies je kan aannemen. Nederlanders redeneren sneller dat je te maken hebt met de grootste hielenlikker die er van alles aan doet om de meest onmogelijk onverkoopbare rotzooi aan de klanten te slijten. En Nederlanders zijn idd vrij allergisch voor mensen die boven het maaiveld uitsteken. Bij Amerikanen is het juist belangrijk dat je daar iig naar streeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd, het competieve gevoel is daar veel meer aanwezig dan hier, vind ik niet erg eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk goed antwoord
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Vooral op de werkplek zelf lijkt het me voor vervelende dingen lijden, lacherige collega's die dan gaan zeggen: laten we het de werknemer van de maand eens vragen!
Amerikanen denken dat 'de beste' ook het gelukkigst is.
In Nederland (Europa ).weten we dat dat niet waar is.
Kwestie van ontwikkeling.