Door bedrijfsongeval arm gebroken kan de baas verplichten dat ik moet komen werken?

Heb bijna 2 weken terug een ongeluk gehad op het werk heb daarbij me pezen gescheurd en me arm gebroken. Ik heb vorige week 1,5 dag gewerkt maar dat ging gewoon niet. Hij beweert dat hij vervangend werk heeft en dat ik moet komen werken. Kan hij dat inderdaad verplichten?

Weet jij het antwoord?

/2500

dit zal samen moeten gebeuren in overleg met de bedrijfsarts.

Dat is beroerd van je arm! Ja als de bedrijfsarts vindt dat je vervangend werk kunt doen, waarbij je je arm ontziet, dan moet je daaraan meewerken. Als je meer wilt weten over je plichten en rechten, kijk dan even op de site van het UWV en google Wet Verbetering Poortwachter.

Ten eerste is je werkgever geen dokter, dus mag hij je nooit aan het werk zetten ook niet voor ander werk. Natuurlijk moet je wel naar de bedrijfsarts. Dit kun je met hem bespreken. Als je teveel pijn of hinder ondervindt en je wordt toch aan het werk gezet kun je bij het UWV een second opinion aanvragen. Die moet je in het beginsel zelf betalen. Dat was vorig jaar nog 50 euro. Deze wordt kwijtgescholden als je je gelijk krijgt bij het UWV. In principe moet je wel altijd meehelpen aan het herstelproces dus dat klopt wel. Je zou je vraag ook nog kunnen leggen bij de vakbond als je daar lid van bent.

Een werkgever mag geen uitspraken van medische aard doen. Raadpleeg de arbo- of verzekeringsarts.

Indien de bedrijfsarts bepaald heeft dat jij weer werk kunt oppakken c.q. vervangend werk zou kunnen verrichten dan mag de werkgever verwachten dat je werk hervat al dan niet in de vorm van vervangend werk.

Ja, dat kan hij. Behalve als jij kunt aantonen dat je echt niet in staat bent ook maar iets te verrichten. Met één arm zul je sowieso weinig kunnen doen, lijkt me, dus wat hij voor werk voor je heeft vraag ik me af. Bij het werk van mijn man wordt dat ook gedaan. Als iemand bijvoorbeeld een zere enkel heeft en dus geen zwaar werk kan doen, wordt hij aan een tafel gezet om dingen in te pakken of stickers te plakken. Nuttig doch saai werk. Maar het idee is dat het beter is voor iedereen als de zieke betrokken blijft bij het werk. Ik zou me in jouw geval kunnen voorstellen dat je met één arm niet veel kan doen, en dat je ook veel pijn hebt. Die gescheurde pezen klinken pijnlijk. Waak er dus voor dat je te veel of te zwaar werk moet doen, of dat je de gekwetste arm moet gebruiken. Maar al loop je maar de hond van de baas uit te laten of emailtjes rond te brengen, hij heeft recht op je tijd. Het is niet anders. Je zou overigens praktisch kunnen zijn en een compromis voorstellen: 's morgens werken en 's middags thuis rusten. Ik denk dat die arm geen pretje is.

De werkgever is zoals meerdere mensen zeggen inderdaad geen arts. Toch kan een werkgever voorstellen doen over vervangend werk. De werkgever beslist daarin zelfs wel degelijk, maar zal verstandig genoeg zijn (als het goed is) om zich te beraden bij een bedrijfsarts. Je kunt als werknemer altijd (vervangend) werk weigeren, maar dan moet dit wel naar redelijkheid zijn. Je zult dus een medisch dossier moeten hebben dat dit rechtvaardigd. En als het even kan, ook een bedrijfsarts die het met je eens is. Het kan wel zo zijn, dat je werkgever je loon stop zet als hij van mening is dat je je niet genoeg inspant om tot werk te komen (al dan niet terecht). Uiteindelijk (als werkgever en werknemer er samen niet uitkomen) kan het UWV beslissen. Zowel werkgever als werknemer kunnen een deskundigenoordeel aanvragen. Dit kost nog altijd 50 euro en die krijg je niet terug, ook niet als je in het gelijk wordt gesteld. En zelfs de mening van het UWV is niet bindend (alhoewel dit over het algemeen wel wordt opgevolgd). Een volgende stap zou naar de kantonrechter zijn, maar zover komt het meestal niet. Ga dus goed na, wat redelijk is. Overleg met de bedrijfsarts (die kun je ook op eigen initiatief raadplegen, je hoeft niet op je werkgever te wachten hiervoor) wat je wel en niet kan doen en voor hoeveel uur of met welke opbouw. Als het echt nog niet gaat, dan gaat het echt nog niet. Maar je zult dan wel de bedrijfsarts achter je moeten hebben staan, of bereid moeten zijn om het met het UWV op te nemen. Beterschap en sterkte gewenst!

Jij bent baas over je eigen lijf en je baas is baas over zijn geld. Zou maar eens een goed gesprek aangaan met je eigen behandelend arts(en). Je kunt niet bijvoorbaat nee zeggen tegen een nieuw dus ander werkaanbod als je niet weet wat dat inhoudt. Dus vraag aan wg een schriftelijke omschrijving (mede t.b.v. je eigen medische behandelaars en bedrijfsarts) wat dat werk inhoudt. Als dat niet lukt bevestig dan per mail aan je werkgever wat deze heeft aangeboden. Beoordeel zelf of je dat aankunt na overleg met de medici.

Het is de bedrijfsarts die bepaald of jij kunt werken of niet als je in de ziektewet zit. EN, volgens mij is dat nog niet genoemd. Als jij moet werken moet je baas het vervoer naar en van het werk regelen EN betalen. Ik weet van iemand die een gebroken been had (ook op het bedrijf opgedaan) en die MOEST ook komen (terwijl hij een "lopende" functie had kreeg hij nu een bureau baantje). De baas moest de taxi betalen (2x 45 km per dag) en hij moest wel met zijn been omhoog zitten dus als het na 1-2 uur niet ging kon hij weer naar huis. Dit was dus pure pesterij en geldverspilling want wat denkt die baas nou dat die persoon echt doet in die 2 uur per dag Ik weet niet of je ver weg woont maar anders moet je dat maar eens uitzoeken. En goed tegen de bedrijfsarts zeggen dat het niet gaat

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100