sinds een half jaar, extra inkomsten van ongeveer 200 euro per maand, kan het zijn dat ik nu gekort word op de zorgtoeslag? hoeveel mag ik verdienen?

1 mans bedrijfje gestart voor avond uren, maar ik wil graag weten hoeveel kan ik naast mijn dagbaan verdienen zonder dat ik gekort word op belasting teruggave zorg en ik eigenlijk voor niks zit te werken.
weet iemand daar iets van? (partner geen inkomsten 2 kinderen 5 en 8)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik heb alleen de cijfers van 2010, maar ik geloof niet dat ze in 2011 veel veranderd zijn. (2012 daarentegen zal wel een flinke versobering zijn). In 2010 werd de zorgtoeslag voor een alleenstaande als volgt berekend. Wat jij uitbetaald krijgt is het verschil tussen de standaardzorgverzekeringspremie, welke in 2010 op €1262 per persoon is gesteld, en de voor jou geldende normpremie, dus wat je volgens een berekening volgens jouw inkomen zelf bij zou moeten dragen. Het maximum-inkomen voor partners is vastgesteld op € 50.000

De berekening voor je normpremie voor partners is 5% van €19 528, dat is €976, plus 5% van al je inkomen boven € 19 528. De zorgtoeslag die je krijgt is dan het verschil tussen de standaardzorgverzekeringspremie en de normpremie. De standaardzorgverzekeringspremie is in dit geval 2 * €1262 = € 2524.

Stel jullie verdienen minder dan €19 528, dan geldt de €976 als ondergrens (je normpremie kan niet minder zijn dan dat), en dan krijg je dus €2524 - €976 = €1548 aan zorgtoeslag (op jaarbasis).

Stel je inkomen is €25 000, dan is de berekening:
€2524 - €976 - 5% van (25000-19528) = €1274

[er is een kortere berekening: €2524 - 5% van 25000)

In jouw geval geldt dus: vallen de extra inkomsten onder de ondergrens van €19 528, dan merk je niets. Van alle inkomsten daarboven krijg je een korting van 5% van het extra inkomen op je zorgtoeslag. Let er wel op dat er met het het zogenaamde verzamelinkomen gerekend wordt: dat is jullie bruto-inkomen uit alle drie de boxen. Dat betekent ook dat in de praktijk je 'verlies' groter is dan 5%, omdat je wat je minder krijgt netto niet meer kan uitgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank allemaal voor de antwoorden

Andere antwoorden (3)

Dat je minder zorgtoeslag krijgt is zeker,maar ik weet niet precies hoeveel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier kun je het zelf uitrekenen

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/hoeveel.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk het wel maar in deze website kan je berkenen wat je kanb verwachten te ontvangen: www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een misverstand om er van uit te gaan dat bij andere inkomsten uit arbeid (er is waarschijnlijk geen sprake van een onderneming) de netto-inkomsten daaruit wegvallen tegen de daling van zorgtoeslag en dat je over extra inkomsten geen belasting hoeft te betalen.
Zorgtoeslag is een subsidie voor lagere inkomens en als je zoveel verdient dat je geen zorgtoeslag meer nodig hebt, dan kun je alleen maar trots zijn dat je je eigen broek kunt ophouden.
Met de bezuinigingen van dit kabinet kun je beter op eigen benen staan i.p.v. afhankelijk te zijn van bezuinigingen.
Je stelt een vraag over je persoonlijke situatie die zonder je eigen gegevens niet goed is te beantwoorden. Belastingteruggave is iets anders dan zorgtoeslag.
Denk er wel aan dat je niet werkende partner (een voorlopige) teruggave van algemene heffingskorting aanvraagt.