Mag mijn baas mijn contract van een jaar, omzetten naar een half jaar?

Mijn proeftijd is over 2 dagen voorbij en ze zijn uitermate tevreden over mijn werk. Omdat het zo'n troep is daar, ben ik alleen niet al te blij met mijn werk. Maargoed, ik zit er nog. Ik heb een jaarcontract met 2 maanden proeftijd, komt hij ermee om mijn contract om te zetten naar een half jaar. Dus ik heb gezegd : Of je houdt dat jaar aan, of je zegt me vrijdag op. Mag mijn baas zomaar mijn contract omzetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Optie 1:
De proeftijd van 2 maanden is correct volgens de geldende CAO.

In dit geval is er weinig wat je kunt doen. Het is absoluut niet correct wat je werkgever doet, en je hebt al getekend. Helaas zit je nog in je proeftijd, en kan je nog per direct en zonder opgaaf van reden worden ontslagen.

Je moet er nu voor kiezen of je wilt vechten voor je recht, of eieren voor je geld kiest. Blijf je een half jaar werken en heb je een baan, of zet je je werkgever voor het blok met het risico dat je ontslagen wordt. In dit geval lijkt het mij verstandig om bij het juridisch loket (=gratis) langs te gaan om je persoonlijke omstandigheden te bespreken en te kijken wat je opties zijn

Optie 2:
Er staat niets over een verlengde opzegtermijn in de geldende CAO.

Bij een contract voor bepaalde tijd voor een duur korter dan twee jaar (denk bijvoorbeeld aan een jaarcontract), dan mag de proeftijd maximaal één maand bedragen.

Deze termijn is bij jou verstreken. Zelfs al hebben jullie allebei ondertekend dat dit anders zou zijn, wettelijk mag dit niet en wordt de termijn automatisch teruggezet naar het wettelijk maximum. Omdat je proeftijd nu voorbij is heb je dus al het jaarcontract.

Wanner je werkgever je nu wil laten gaan, en jij het hier niet mee eens bent, moet dit worden aangevraagd bij het UWV. Belangrijkste advies op dit moment: Niet tekenen.

Onderteken niets dat je eigen rechten op dit moment verkleint, zoals ontslag papieren of een contract met kortere tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

zolang het contact nog niet door jouw en hem getekend heeft mag hij dat
al is het niet al te netjes

Toegevoegd na 20 minuten:
is dat wel het geval, dan kan je baas daar niet onderuit zonder geldige reden
bijvoorbeeld als jij geld van het bedrijf hebt gestolen
of als het bedrijf in financiële problemen zit
(maar ik neem niet aan dat dit aan de orde is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb toch gewoon een jaarcontract getekend....mijn proeftijd is nu alleen om....over 2 dagen. En ze willen me een half jaar contract geven omdat ze denken dat ik het jaar niet vol wil maken ofzo.. echt bullshit..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 Ding, mijn proeftijd loopt dus af.. dus ik kan eruit, of een half jaar contract accepteren.. ik zei dat hij de heg in kon, ik heb een jaar contract getekend. De reden is dat ze denken dat ik de "veranderingen" in het bedrijf te traag vind gaan...en dan ontevreden wordt....tja... ik heb zelden zo'n puinhoop gezien, maar ik werk me helemaal het leplazarus..
Volgens gratis adviseurs mag een proeftijd voor een jaarcontract maar 1 maand zijn. Mits je in metaal & techniek zit. Heb je getekend voor een jaarcontract dan moet dit bedrijf zich er aan houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit idd in de kleinmetaal... trouwens.... is een contract daarover heen, of geldt ten alle tijde de CAO?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je daarover heen?
Volgens mij is een proeftijd wettelijk geregeld en mag maximaal 1 maand duren, dus las je het jaarcontract hebt getekend en je bent langer dan een maand in dienst dan geldt het jaarcontract
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover mij bekend is het voor de werkgever een maand en voor de werknemer dan 2 maanden..
Tijdens de proefperiode mag de werkgever net als de werknemer het contract ontbinden. Dit is de bedoeling van een proefperiode. Daarnaast geld bij de Albert Heijn ook een proefperiode van twee maanden. Ik denk dat dit verschilt per sector/CAO. Als ik jou was zou ik het op het laatste moment op het jaarcontract houden. Als je echt geen jaar contract krijgt, toch het halfjaar accepteren en dan eisen met ingang vanaf die dag. Dus dat je echt nog zes maanden hebt, en niet vier. Werk je dan goed heb je grote kans nog eens een contract te krijgen.