Sinds wanneer bestaan er tandartsen?

Ongeveer welk jaar/periode. Ik vraag me dit af omdat tandheelkunde me een vrij geavanceerde en moderne wetenschap lijkt. Ik vraag me af sinds wanneer er gebruik is gemaakt van het beroep! Alvast thnx

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot in circa de jaren '30 van de vorige eeuw waren er in America barbiers (kappers) die tanden en kiezen trokken. Dit gebeurde zonder verdoving. Meestal wel in een aparte ruimte. Om het geschreeuw van de patient voor de andere klanten van de kapper onhoorbaar te maken werden er liedjes gezongen. Zo zijn de zgn. barbershopkoren ontstaan.
Leuk he?

Het beste antwoord

Archeologen hebben bewijzen gevonden van tandheelkunde van 7000 jaar voor Christus. Ze hebben het in de Indus gebied gevonden ( Noordwest-India en deels Pakistan). Dan probeerden ze een tand aandoening te genezen met een 'Bow drill' (Het werd ook gebruikt om vuur te maken) . Hieronder zie je een plaatje van een bow drill.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de middeleeuwen trokken er al chirurgijns of marskramers rond, die ook wel even n tand konden trekken. Dus het beroep bestaat al heel lang als onderdeel van een ander beroep. Ik denk dat in het begin het trekken door gewone dokters werd gedaan
anneliez
12 jaar geleden
In ieder geval sinds de middeleeuwen:

Wees maar blij dat je niet in de Middeleeuwen leefde… want in de Middeleeuwen naar de tandarts gaan, was echt geen pretje!
In die tijd heet de tandarts, de chirurgijn. Als je chirurgijn wilde worden, moest je een opleiding volgen van ongeveer 5 jaar. Deze opleiding was erg duur, maar ook moeilijk. Daarom was de kans dat je de opleiding haalde, erg klein.
Als je het wel gehaald had, kon je een winkel openen en lid worden van een gilde.
Maar het gebeurde ook dat je naar de tandarts kon op een plein in het dorp. Alle mensen konden je dan zien! Het was eigenlijk een soort rmisattractie... want wie veel lef had, ging er heen om zijn rotte tand of kies te laten trekken. De chirurgijn trok de tand of kies zonder verdoving uit je mond. Soms werd er voor het trekken van de tand of kies een slok sterke drank gegeven, dat zou dan de pijn moeten verzachten…maar of het hielp?

(ben op zoek naar de bron, die volgt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruim 5000 jaar. (sinds het oude Egypte, zie bron)
Vast nog langer maar daar kan ik niks over vinden.

Ligt ook aan je definitie van tandarts.
Is een holbewoner die met een steen rotte tanden uit de kaak van andere holbewoners slaat een tandarts?
En wat nou als die holbewoner er heel goed in is, niks anders meer doet en betaald wordt in everzwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reeds van in de jaren 5500 tot 7000 vr Chr zijn er sporen terug gevonden.Ook bij de Oude Grieken en Egyptenaren zijn tekeningen op kleitabletten terug gevonden.