Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn baas, als ik aangeef dat ik een dag minder wil werken, weigeren?

Ik werk als leerkracht op een basisschool, fulltime. Graag zou ik terug willen naar 4 dagen. Kan mijn baas dit weigeren volgens de CAO?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ha, die Maartjeapestaartje;

Volgens mij heeft iedereen in ons land het recht om in deeltijd te gaan werken, maar moet de werksituatie dat wel mogelijk maken. Je leidinggevende mag het dus alleen weigeren op grond van heel sterke argumenten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hij kan het idd weigeren. Maar ik zou wachten tot je functioneringsgesprek. Daarin kun je dit soort dingen naar voren brengen. De cao heeft in dit geen recht van spreken. Puur of ze jouw uren onder andere leerkrachten fte's kunnen verdelen.

Onderwijs staat wel goed bekend om haar parttime werkuren. Dus je hebt idd kans van slagen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je langer dan 1 jaar een vast contract hebt, heb je recht op deeltijdwerk, ongeacht je CAO. Volgens mij is dat in de onderwijs CAO ook keurig geregeld. Vraag anders advies bij de onderwijsvakbond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hansv heeft gelijk. het recht bestaat sinds een aantal jaren, maar het moet niet de uitvoering van je werk in gevaar brengen. dan mag de werkgever weigeren.

het kan zijn dat het anders is geregeld in de CAO, maar dit is wat de wet zegt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op grond van 'zwaarwegende' feiten mag dit geweigerd worden. Denk bijvoorbeeld aan werken met verstandelijk gehandicapten die niet tegen veranderingen kunnen. Of als je een functie doet die niet met iemand gewisseld kan worden. Maar dit zijn echt de uitzonderingen.