De Jeugdbeschermer:

- Werkt in een justitieel kader, oefent in voogdijzaken namens de rechtspersoon het gezag uit en bereidt beslissingen en/ of adviezen voor;
- Analyseert de probleemsituatie van opgroeiende minderjarigen en vertaalt deze in een hulpverleningsplan;
- Organiseert en coördineert de hulp en zorg in thuissituaties en bij uithuisplaatsingen;
- Houdt de regie met betrekking tot de uitvoering van het indicatiebesluit en de afstemming met het zorgaanbod en is in crisissituaties beschikbaar;
- Werkt met jeugdige doelgroep met verstandelijke en/of lichamelijke beperking;
- Onderhoudt een netwerk met deskundigen en zorgaanbieders.

Bedrijfsprofiel:
Landelijke organisatie in de jeugdzorg, gespecialiseerd in jeugdige doelgroep met een verstandelijke of lichamelijke beperking.De organisatiecultuur kenmerkt zich als informeel en open. Medewerkers hebben een collegiale houding naar elkaar toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Jeugdbeschermer kun je aan de slag bij bureaus die gespecialiseerd zijn in maatschappelijk werk of jeugdzorg. Ook kun je werken bij de raad voor de kinderbescherming of de reclassering.
Volgens de wet hebben minderjarigen recht op jeugdbescherming wanneer zij bedreigd worden in hun ontwikkeling. Als Jeugdbeschermer of gezinsvoogd ben je verantwoordelijk voor dit recht.
Jij wordt ingeschakeld wanneer de rechter een uitspraak heeft gedaan waaruit blijkt dat de leefsituatie van de minderjarige bedreigd wordt. Dat kan zijn wanneer de ouders niet meer voor een kind kunnen zorgen of een kind geen ouders meer heeft.
Jij begeleidt de minderjarige en het gezin. Daarbij adviseer je de kinderrechter over de te nemen maatregelen. Je stelt samen met bijvoorbeeld de ouders een plan van aanpak op. Je brengt structuur aan in de opvoeding, je bemiddelt bij problemen en je ziet erop toe dat de maatregelen worden nageleefd. Je rapporteert aan hulpverleners en betrokken instanties. Ook zorg je voor een goede administratieve afhandeling, waarbij al jouw bevindingen en conclusies worden opgeslagen in een persoonlijk dossier.
Amadea
13 jaar geleden
Met jeugdigen en gezinnen die op bepaalde gebieden in de problemen zijn geraakt. Ouders die het niet lukt om hun kinderen op te voede , jeugdigen die in de criminaliteit beland zijn, spijbelaars, kindeten en jeugdigen met ontwikkelingsachterstand of psychische problemen.
Je krijgt ook te maken met de mensen die in het gezin al behandelen, hey kan een taak voor de JB zijn om dit te coordineren. Daarnaast werkt de JB in het gedwongen kader, dus heb je ook te maken met justitie, rechters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
justitie, rechters, advocaten, ouders, kinderen, familie, hulpverlenden instanties en alle diversiteiten onderling hierin.