Wat zijn de risico's als je buiten een uitzendbureau contact opneemt met een door hun uitgekozen kandidaat?

Als er nog geen contract getekend met het uitzendbureau.

Is de kandidaat of het bedrijf strafbaar als ze buiten het uitzendbureau met elkaar in zee gaan?

Toegevoegd na 14 uur:
Ik accepteer al jullie meningen en ik begrijp het. Ik zou alleen graag de wettelijke regels willen weten.

13 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit een vraag uit de praktijk? Een uitzendbureau zal niet snel iemand sturen zonder dat ze met een werkgever een contract hebben.
Annswers
13 jaar geleden
Toch is het wel gebeurt op deze manier. Echter hebben we wel intresse in de kandidaat, maar niet in het uitzendbureau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heb je het uitzendburo benaderd als je er geen interesse in hebt?
Advertentie te duur?
Slecht hoor.

Het beste antwoord

Het uitzendbureau zal je een rekening sturen. Het is natuurlijk heel makkelijk te bewijzen dat het uitzendbureau iemand heeft voorgesteld, dat gaat voornamelijk via e-mail. Ook is het niet moeilijk voor een uitzendbureau om erachter te komen of een bedrijf iemand zelf in dienst heeft genomen. Ik (als intercedente) heb wel eens gebeld met een bedrijf waarvan we het vermoeden hadden. Je vraagt de telefoniste om doorverbonden te worden met de betreffende persoon en voila je hoort het vanzelf...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Dank je Reggy

Andere antwoorden (4)

Niet strafbaar. Het bureau zal je wel een rekening sturen voor de bewezen diensten. Ze hebben je immers wel aan die kandidaat geholpen.

Toegevoegd na 20 uur:
Dit is geen mening maar een consequentie van het contract dat je met ze hebt. Lees maar na!
Wettelijk is hierover niets geregeld (behalve dat een contract rechtsgeldig is en dat ze betaling bij de rechter kunnen afdwingen als ze willen).
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Er is geen contract getekend.
Nee , je bent niet strafbaar maar je toekomstige werkgever zit er niet op te wachten. Die heeft heel de procedure overgegeven aan een uitzendbureau, om zelf de lasten van voorbereidend werk niet te hebben.
Dus als je contact zoekt heb je mogelijkheid dat:
A : je verwezen wordt naar het uitzendbureau
B : Als ze merken dat je van het uzb komt, ze wel eens kunnen denken dat jij je niet aan regels kunt/wilt houden, en dat ze zo iemand niet in hun bedrijf willen
C: ze niet eens met je willen praten

Toegevoegd na 27 minuten:
Had de vraag verkeerd begrepen. Je maakt iig geen vriendjes bij de uitzendbureaus, als je ze later nog eens nodig hebt. Laat de kandidaat gewoon zijn proeftijd doen en biedt hem/haar daarna een vast contract
anneliez
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
ik vraag het als toekomstige werkgever
anneliez
13 jaar geleden
Dat was me niet duidelijk. Je maakt iig geen vriendjes bij de uitzendbureaus, als ej ze later nog eens nodig hebt. Laat de kandidaat gewoon zijn proeftoijd doen en beidt hem/haar daarna een vast contract, veel meer blije mensen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mogelijkheid is niet goedkoop, je zal de uitzendkracht van het bureau moeten `kopen`
Het uitzendbureau zal je in drukke tijden, niemand meer leveren als je zo onbetrouwbaar bent.
Je sluit als bedrijf een overeenkomst met het uitzendbureau dat zij jou het werk van het werven en solliciteren (grotendeels) uit handen nemen. Dat kost hun tijd en geld en betaald zich aan hen terug via het laten werken van hun uitzendkrachten bij je bedrijf. Als je zelf liever dat werk doet en goede kandidaten werft en selecteert, moet je die opdracht dus niet aan een uitzendbureau geven.
Ik weet niet of het te bewijzen is als je een kandidaat, buiten het bureau om in dienst neemt, maar het is op zijn minst geen correcte manier van werken.
Stel dat jij dat uitzendbureau bent en ze flikken jou dat?
Hoe zou jij dat vinden?

Toegevoegd na 14 uur:
Als je een opdracht hebt gegeven aan het uitzendbureau om te werven dan ben je hen een bedrag verschuldigd voor het werk dat zij hebben gedaan (werven en selecteren en leveren). Ze kunnen dit aantonen want als het goed is heb je een afspraak met hen om voor jou te zoeken.
In hun overeenkomst staat dan precies wat je hen verschuldigd bent, als je deze persoon (direct) in dienst wilt nemen. Zij mogen jou uiteraard aan die overeenkomst houden. Als zij hier lucht van krijgen zijn zowel jouw bedrijf als de uitzendkracht strafbaar omdat ze de overeenkomsten met het uitzendbureau niet nakomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
dat is het nou juist we hebben geen overeenkomst afgesloten, ik begrijp wel wat je zegt en je hebt ook gelijk, maar ben wel benieuwd wat in deze situatie de risico's zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitzendbureau gaat toch niet uit zichzelf voor je bedrijf zoeken? Je hebt ze dan toch (misschien mondeling) een opdracht gegeven om voor je bedrijf een passende medewerker te vinden? Als dat niet het geval is en ze bieden spontaan iemand aan op je vacature, heb jij denk ik geen probleem. De medewerker waarschijnlijk wel want die zal wel afspraken hebben gemaakt met dat uitzendbureau.
Dat lijkt mij ook niet wenselijk voor jou als toekomstig werkgever van deze persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik die kandidaat zou zijn, zou ik me ook wel even afvragen of ik wel voor iemand wil werken die min of meer het uitzendburo belazert. Dat zegt natuurlijk wel wat over de werkgever.
In zaken moet je altijd correct naar elkaar toeblijven. Het zal toch niet zo zijn dat als op een handeling geen sancties zitten het zo maar kan?
Een bedrijf heeft te maken met de algemene voorwaarden van het uitzendbureau en oa hierin staat beschreven dat een bedrijf niet direct in zee mag gaan met een kandidaat van het bureau (zonder toestemming van dit bureau). Een bureau kan dus de wervingskosten of een W&S fee in rekening brengen of zelfs naar de rechter stappen. Overigens moet wel duidelijk zijn dat een klant de algemene voorwaarden heeft gekregen en- of heeft gezien.

Ook de kandidaat kan problemen krijgen met het bureau als hij/zij een overeenkomst met hen heeft.