Een bedrijf is failliet gegaan en het arbeidscontract wordt opgezegd. Hoe moet dit als er een doorstart komt?

Een kennis van mij heeft een brief gekregen waarin staat dat zijn contract wordt opgezegd door een rechter commissaris (?). Even verderop staat in de brief dat er misschien nog een doorstart komt. Het is een bakker dus als een andere bakker het overneemt moet de nieuwe bakker de oude personeelsleden meenemen. Maar hoe werkt dat dan als het contract al is opgezegd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Beste Viso,

Je wilt graag weten hoe een doorstart werkt als het contract al is opgezegd.

Bij een faillissement verklaart de rechter de werkgever failliet. Wordt het bedrijf overgenomen na een faillissement? De nieuwe werkgever hoeft het personeel dan alleen in dienst te nemen als dat in zijn plannen past. Je kennis kan in dat geval bij de nieuwe werkgever informeren hoe het verder gaat na beëindiging van het vorige contract.

Neemt de nieuwe werkgever het personeel niet over dan kan bij het UWV een uitkering wegens betalingsonmacht aangevraagd worden.

Actuele informatie vind je hier: http://tinyurl.com/33mnmom

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt eraan wat de nieuwe bakker koopt. Wie betaald bepaalt, dus als de nieuwe bakker de boedel overneemt zonder personeel dan krijgt jouw kennis misschien wel de kans om te solliciteren, maar dat geeft geen zekerheid voor aanname.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een doorstart komt hoeft het niet zo te zijn dat je vriend daar dan weer werkt. Daarom is het contract ook beeindigd
13 jaar geleden
Dan moet hij gewoon opnieuw solliciteren, en hopen dat hij aangenomen word, als hij goede referenties heeft moet dat geen probleem zijn, tenzij de nieuwe bakker zijn eigen personeel meeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het contract is opgezegd vanwege het failliet gaan van het huidige bedrijf, dan is dat het einde van de samenwerking. Mocht het bedrijf een doorstart mogen maken, dan zal jouw kennis dus opnieuw zijn beste beentje voor moeten zetten om een baan te krijgen.

Deze truc van doorstarten is een beproefd middel. En als het bedrijf het goed aan pakt, is het nog niet eens strafbaar. Nu suggereer ik niet dat het geval is bij dit bedrijf, maar ik ken wel bedrijven die het wel zo doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het bedrijf wordt overgenomen dan worden de verplichtingen zoveel mogelijk verminderd. Gemakkelijk vervangbaar personeel is er zo-een van. Ik zou protesteren met het oog op de overname van het bedrijf met het oog op een doorstart.
Geef je niet veel kans.
Je hebt helemaal geen kans als alleen er zaken uit de boedel worden verkocht.
Laat de kennis bij zijn werknemersorganisatie informeren over zijn rechten en zijn rechtspositie.