Ziektewet & Loonbevriezing

Ik heb werk opgelegd gekregen waar ik het niet mee eens ben vanwege omstandigheden die al langer lopen.
Mijn grootste punt is dat ik lichamelijke klachten heb gekregen van alles wat ik heb meegemaakt en nog steeds moet meemaken.
Ik ben vandaag dus eigenlijk gedwongen om het werk te gaan doen en dat ze anders mijn loon gaan bevriezen omdat hun vinden dat ik dat gewoon moet doen.
Ik ben ondertussen helemaal ingestort en sta te huilen wanneer iemand alleen al boe zegt.
Ik kan niet normaal meer functioneren en het lijkt erop dat ik een burn out heb.
Ik wil morgen de ziektewet in gaan en met mijn dokter gaan praten omdat dit al tijden loopt en ik er nu gewoon wat mee moet gaan doen.
Ze hebben op mijn werk alleen gezegd dat als ik morgen niet zou komen dat ze dan dus mijn loon bevriezen.

Mogen ze dat doen als ik de ziektewet in ga?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je met "loon bevriezen"? Heb je loon uit werk of een uitkering? Willen ze de uitkering stoppen? Graag wat specifieker zijn omtrent je huidige werk en inkomen.

Het beste antwoord

wat voor contract heb je? als je je ziek meldt moeten ze je in principe doorbetalen, tenzij de arbo arts vindt dat je wel kunt werken (na beoordeling) en je niet gaat. dat is dan werkweigering. maar zo te horen aan je klachten zit je er behoorlijk tegenaan!

je krijgt een oproep van de arts als je ziek bent, en je moet thuis zijn uiteraard ivm controle.

let op: alleen een arts kan beoordelen bij ziekte of je wel/niet in staat bent om te werken! (dus niet je leidinggevende). je moet je daarvoor wel eerst officieel ziekmelden en naar de oproep van de arbo arts gaan.

ik weet niet hoe het zit met uitzendwerk, maar bij een contract heb je gewoon recht op doorbetaling van loon, soms 70%, ligt eraan wat er in de CAO staat.

succes en sterkte, denk goed aan je gezondheid, als je nog vragen hebt kun je altijd naar het juridisch loket voor gratis advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is afhankelijk wat jouw werkgever onder loonbevriezing verstaat. Betekent dat je hetzelfde loon houdt voor diezelfde werkzaamheden -ook als zijn die anders dan jij die eerst had- dan mag hij dat doen. Dat mag alleen als in jouw contract geen invulling van jouw werkzaamheden zijn omschreven. In die context zou ik denken dat je dus geen (prestatie)bonus krijgt aan het einde van het jaar.

Als je werkgever bedoelt dat jij helemaal geen geld krijgt als je je ziek meldt, dan zit hij fout tenzij je een 0-uren contract hebt.

Het kan ook zijn dat je werkgever je geen inflatiecorrectie wil geven. We hebben dus iets meer info van je nodig wat je werkgever hier exact mee bedoelt.