Mag een werkgever mij verplichten langer te werken dan dat ik uitbetaald krijg?

Mag mijn werkgever (wij vallen onder de tankstation / wasstraat CAO) mij verplichten om de zaak onbetaald te openen?
Ik krijg pas vanaf 06:00 betaald; de tijd dat de winkel open gaat. Echter, ik moet deze wel zelf openen, denk aan geld tellen, kassa inloggen, deuren openen, wasstraat / buitenterrein klaarmaken.

Om de winkel op tijd open te krijgen begin ik rond 5:30. Het valt te halen als je vanaf 5:45 begint, maar dan moet je je vreselijk haasten en mogen er zich geen problemen voor doen ( bijv. de deur v/d wasstraat gaat niet open, of de kassa van de dag ervoor is verkeerd geteld etc.)

Ook na de dienst kun je pas "met goed fatsoen" om 15:15 weg, terwijl we maar tot 15:00 uitbetaald worden.
Dit onbetaalde werk loopt dus al snel op tot 30 tot 45 min. PER DAG.

Ik begrijp dat mijn werkgever bijvoorbeeld zou willen dat 10 minuten voor aanvang van mijn werk aanwezig ben, maar daar is hier volgens mij geen sprake meer van, aangezien het a. niet 10 minuten is maar oploopt tot wel drie kwartier en b. ik deze tijd gewoon moet werken.

Graag jullie mening,
Bvd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag niet, maar helaas is het zó ontzettend gebruikelijk dat je er niet snel succesvol iets tegen kan doen.

Antwoorden (3)

Ja, je baas is verplicht om voor die 45 min. per dag te betalen aangezien dit ook onder het arbeid valt. Het kan ook zijn dat de baas je de uren laat opschrijven en je deze uitgekeerd krijgt in vrije dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag een baas niet, als dat zo staat in de cao moet de werkgever alle gewerkte uren honoreren of in geld of in natura dus vrije tijd, of als je bijvoorbeeld in de winkel mag kopen voor inkopersprijs, dan krijg je het ook vergoed, ik heb vroeger ook zo`n werkgever gehad die mij ook 4 uur per week niet betaalde, dat waren dezelfde uren, je werkplek klaarmaken om te kunnen werken, en na werk tijd opruimen, heb daar wat van gezegt vele malen, maar hij gooide het op dat ik een zittend beroep had en ook wel eens een paar minuten geen klant had, zodat ik dan onproductief was, hij had vele werknemers in dienst en kon van dat geld een mooi huis wonen en een dure auto rijden, ik heb ze nooit betaald gekregen, ik heb daar 4 jaar gewerkt x 45 weken x4uur is ruim 700 uur dat werd mij te veel, en ben naar een andere werkgever gegaan bij de overheid, waar zoiets niet gebeurde en heb van toen af altijd iedere gewerkte minuut betaald gekregen, als je veel arbeids plezier hebt dat is ook veel waard, dan zou ik zeggen blijven, want je weet niet wat je weer krijgt, maar zo niet denk dan goed na wat je in de toekomst doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok. Er zijn nú al een paar handige reacties gekomen op mijn vraag ( waarvoor dank!) Ik zat er aan te denken om dit aanstaande woensdag bij de teamvergadering op te gooien, maar misschien is het verstandiger om even een persoonlijk gesprekje aan te vragen met mijn manager? Als ik het op een rustige, niet dreigende toon breng en er bijv. de cao / bw bij pak kan mijn manager toch niet veel anders? Of ben ik nou zo naïef ?
Ik zou het op de eerste plaats eens bespreken met de werkgever. Hij wil dat om 6 uur het tankstation open is, en hoe ziet hij dan voor zich hoe dat gaat als jij niet eerder dan om 6 uur verplicht bent te werken (betaald worden vanaf 6 uur betekent strikt genomen beginnen om 6 uur). Dan maak je er een gezamenlijk 'probleem' of beter gezegd: doel van.
Zou hij er bijvoorbeeld niet mee akkoord gaan dat je om 6 uur 'pas' begint met het openen van de zaak, dan zal hij ook met een oplossing daarvoor moeten komen. Hij kan dan stellen dat het openen in 10 minuten kan en je daarvoor betalen. Verdere discussie over dat het eigenlijk meer tijd kost zou ik dan maar niet meer aangaan, zeker niet bij een tijdelijk contract.
Lees hierover ook goed de CAO door want iedereen die de zaak opent heeft deze problemen. Het kan namelijk zijn dat er iets in staat dat het eerder aanwezig zijn bij het geheel aan werkzaamheden hoort en verrekend is in het (uur)loon.
Ook kun je gewoon eens wat eigenaren van andere stations bellen, om te zien hoe zij er mee omgaan. Dat maakt je gesprek met de werkgever sterker.

Verder geldt, zeker op dit moment:

beter slecht betaald,
dan bijstand gehaald

Succes!