Hoe wordt er onderscheid gemaakt tussen vrachtwagens en personenauto's als de politie met radar langs de weg staan te flitsen op snelheid?

Een personenauto mag 120 en een vrachtwagen mag 90 in de 120km/u zone. Als de vrachtwagen te hard rijdt, hoe weet de camera dat het een vrachtwagen is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is potverdomme een goede vraag, wilde gok: Ik denk dat ze alleen personenauto's controleren, dus de meter gewoon op 120 hebben staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrachtwagen mag helemaal geen 90/uur. Ze mogen maar 80/uur en 90 is het maximaal haalbare, omdat ze begrensd zijn.

Antwoorden (5)

Dat onderscheid is er niet, ze meten de snelheid en pas na controle van de beelden komt o.b.v. het kenteken het type voertuig erbij. Dan volgt eventueel een bon voor overschrijding van de snelheid voor dat type voertuig.
14 jaar geleden
De meetapparatuur meet de lengte van voertuigen.
Alles wat 6 meter of langer is wordt geflitst bij 87 km.

(Althans toen de personenwagens met aanhanger nog 80 als max snelheid hadden)
Hoe nu vrachtwagens van personenwagens met aanhanger worden onderscheiden weet ik niet...(wagen met aanhanger, toelaatbaar treingewicht < 3500 kg mag 90, vrachtwagen en zwaardere personenwagen combinaties max. 80)

Deze kennis komt van iemand die met een verlengde en verhoogde bestelbus (mag ook 120) een bon had gehad voor het rijden met 105 km/h....was er met handmatige controle achteraf tussendoor geslipt...is uiteraard na een telefoontje terug gedraaid.

Uiteraard geeft ook het gescande kenteken informatie....maar dat is achteraf bij de verwerking. Gokje van mij dus: Kan dus zijn dat alle langere combinaties met 87 geflitst worden maar dat op kenteken registratie de personenwagens met aanhanger tot 97 weer worden deleted.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een mobiel flits team is dan kijken de dienders op een scherm mee met de radar. Als er een auto of vrachtwagen te hard rijdt, dan maken ze er een foto van. Het maakt daarom niet uit wie waar hoe hard mag rijden want dat houden de dienders zelf in de gaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat onderscheid wordt niet gemaakt door de politie. Dat zou ook niet nodig moeten zijn, want alle vrachtwagens zijn begrensd op ±90 km/h.

Bovendien, het zou voor een camera lastig zijn om een vrachtwagen van een bestelbus te onderscheiden. Het onderscheid zit hem namelijk in het (maximaal toelaatbare) gewicht, niet in de vorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik rij motor en hang regelmatig achter vrachtwagens die meer dan 95 rijden :o)
als de politie met een radar langs de weg staan staat er ook een donkere auto (meestal een vw transporter) bij dat kan zwart of donker grijs zijn in die auto's zit een pc in waar ze de kentekens van de auto's zien die te hard hebben gereden. Ze moeten elke foto goed zichtbaar in een kadar zetten anders krijgen diegene geen boete. Vrachtwagens die kunnen ze niet flitsen omdat hun radar ingesteld staan op 120 km/u met een marge van ong. 7 km/u dus 127 km/u er is geen onderschijd. Vrachtwagens worden wel gepakt op te hard rijden als ze met een lasergunstaan. Vrachtwagens mogen max 80 km/u rijden maar de meeste zijn wel begrensd op 90 km/u.