Kan ik een pakketje aannemen dat ik niet heb besteld?

Ik kreeg vandaag een briefje van DHL in de bus toen ik niet thuis was, dat ze een pakketje van de Hema hebben die nu morgen wordt bezorgd. Ik, en verder niemand in huis, heeft iets besteld bij de Hema dus ik heb geen idee wat het kan zijn. Aangezien je wel eens wat leest over oplichters die via de post te werk gaan vraag ik me af of ik morgen het pakket moet aannemen of niet.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, begin er niet aan!
Als je niets besteld hebt, kun je 't beter weigeren.
Ritsuka
9 jaar geleden
niet aannemen. neem contact op met de hema dat dit niet van jou is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niets besteld hebt, moet je ook niets aannemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk gewoon een vergissing maar je moet het niet aannemen als je het niet besteld hebt.
jc54
9 jaar geleden
Als de bezorger morgen aan de deur staat, kijk dan eens goed of naam en adres wel van jou is....... Vergissen is menselijk, ook van een bezorger.
paulus811
9 jaar geleden
jc54, zo werken de oplichters nu juist. Ze gebruiken jouw adres (dus ja, dat klopt wel) en komen dan 's avonds aan de deur met de vraag of er iets bezorgd is. Ze komen dan zogenaamd uit een ander dorp met dezelfde straatnaam. Jij blij dat het mysterie is opgelost geeft het pakketje dan, maar vervolgens krijg jij de rekening want de boel blijkt ontbetaald.
Antoni
9 jaar geleden
paulus811, desalniettemin is het ook nog steeds mogelijk dat de bezorger zich gewoon heeft vergist. Dat moet de vraagsteller maar bepalen als de bezorger aan de deur is.
paulus811
9 jaar geleden
Antoni, ik suggereer nergens dat het niet gewoon een vergissing kan zijn. Maar het advies om te kijken of naam en adres wel kloppen is dus niet voldoende.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat Antoni zegt in reactie op onderstaand antwoord kan natuurlijk ook. Dat heb ik ook wel eens gedaan. Iets bestellen bij bol.com, vast betalen en laten opsturen naar iemand anders bijvoorbeeld als verjaardagscadeau. En dan vertel ik het niet altijd aan die persoon als verrassing.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Misschien kan dat bij Hema ook.

Antwoorden (1)

Nee, het pakketje moet je niet klakkeloos aannemen.
Als niemand in huis het heeft besteld zou ik (a) bij 2e bezorging controleren of het adres wel klopt, soms is het zo onduidelijk dat een vergissing snel gemaakt wordt; en (b) je zou kunnen vragen of er al betaald is. In dat laatste geval is het wel heel waarschijnlijk dat er een verkeerd bezorgadres in het spel is. Controleer bij voorbeeld of de postcode juist is (ook de letters, 7532 MF in plaats van 7532 NF scheelt al een aantal huisnummers in de straat). Neem het pakket zeker niet tegen je wil aan en meld aan de bezorger dat je hebt nagegaan of iemand in his iets besteld heeft, en dat dit inderdaad niet zo is.

Wanneer het adres bij controle zou kloppen heb je misschien in theorie recht om het pakketje te aanvaarden (het is immers aan jou/ jullie geadresseerd) maar ik neem aan dat je wel vermoedt dat het niet voor jou/ jullie is en dan is het zoiets als jezelf toe-eigenen wat van een ander is.

Tenslotte (iedereen vergeet wel eens iets): op het pakket zo kunnen staan wat de inhoud ervan is. Misschien dat dit iemand in huis toch een licht doet opgaan...?

Toegevoegd na 56 seconden:
onderaan 1e alinea, voor his lees huis
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niko
9 jaar geleden
het feit alleen al dat vragensteller er hier een vraag over stelt,bewijst al dat hij/zij het niet klakkeloos aanneemt.
Antoni
9 jaar geleden
Het pakketje kan ook een cadeau zijn voor iemand in het huis. Dan is het besteld door een bekende van iemand in huis.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Antoni juist dat kan natuurlijk ook. Doe ik ook wel eens :-) Bestel ik iets bij Bol.com betaal het product vast en laat het bezorgen bij de gene voor wie ik het koop. Verjaardagscadeau bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jazeker; vandaar mijn suggestie om te kijken of het wellicht reeds betaald is? geen idee trouwens of de ontvanger te horen krijgt door wie het betaald is. Zo niet, kan het alsnog dat zij/ hij het weigert omdat de zaak niet vertrouwd over komt. Internet zakendoen is makkelijk maar kent ook haar bezwaren?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Niko
ik lees in de vraag toch echt twijfel:
'vraag ik me af of ik morgen het pakket moet aannemen of niet'. Misschien hebben wij onderling een wat verschillende uitleg van wat klakkeloos is. Dank voor je aandacht.
niko
9 jaar geleden
(^_^)
Antoni
9 jaar geleden
WillemNeoChorio, het probleem heeft niet (alleen) te maken met internetzakendoen. Vroeger, vóór internet bestond, konden er ook misverstanden en onduidelijkheden zijn over te ontvangen pakketten.