heb je voor een heftruck een rijbewijs nodig?

Heb een rijbewijs nodig om een heftruck te rijden? en mag je met een heftruck ook op een weg of alleen op een terrein?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een heftruck rijbewijs/certificaat is niet verplicht als het voor eigen gebruik is. Werk je voor een werkgever dan is het namelijk anders: Wettelijke verplichtingen bij het werken met een gemotoriseerd arbeidsmiddel zijn oa:
• Een minimumleeftijd van 16 jaar.
• 16 en 17 jarigen alleen onder direct toezicht van de leidinggevende.
• Alleen personen met een aantoonbare deskundigheid. Dus een certificaat of diploma.
• Een goed onderhouden en goedgekeurd arbeidsmiddel.
Als een werkgever niet kan aantonen dat zijn personeel voldoende is opgeleid, is hij/zij bij ongevallen juridisch aansprakelijk. In eerste instantie is tijdens werktijd, en zeker als er gewerkt wordt in opdracht en/of onder toezicht van de werkgever, en/of er opgedragen werk wordt uitgevoerd, altijd in eerste instantie de werkgever aansprakelijk. Dat geldt voor de Arbowet en ook op basis van het civiele recht van het burgerlijk wetboek.
Bij ernstige fouten van de werknemer zal de rechter per geval moeten beslissen of er ook een (gedeeltelijke) schuld en verantwoordelijkheid op de schouders van de werkgever gelegd kan worden. Bij het rijden op de openbare weg geld dat het voertuig moet voldoen aan alle eisen die de wet je daaraan verplicht ***Vergeet niet de lepels van de heftruck te bedekken als je de openbare weg op gaat, zodat je niemand of iets er op kan prikken.
Zonder bescherming rijden is bekeuring*****
Thecis
9 jaar geleden
Alleen personen met een aantoonbare deskundigheid. Dus een certificaat of diploma. Dit is NIET waar. Deskundigheid moet inderdaad aantoonbaar zijn, maar wettelijk is het niet nodig een certificaat of diploma te hebben. Als dat zo was, had het er gestaan. Het is wel de gemakkelijkste manier om dit aantoonbaar te hebben.

Antwoorden (1)

Een heftruck rijbewijs laat blijken dat uw chauffeurs bekwaam zijn om een heftruck te besturen. Daarentegen is deze niet verplicht, maar voldoende instructie is dat wel.
Als werkgever kunt u uw chauffeurs een heftruck cursus aanbieden. Een certificaat toont aan dat uw chauffeurs kennis hebben opgedaan over hoe zij om dienen te gaan met het voertuig en de taken die zij dagelijks moeten uitvoeren binnen uw bedrijf.
http://www.htc-opleidingen.nl/wp/heftruck-rijbewijs

Zodra men met een heftruck over de openbare weg gaat rijden, is het Reglement Voertuigen van toepassing. Hieronder zijn een aantal belangrijke aandachtspunten opgenomen.

Aanpassingen

Voertuigen die onder het Reglement Voertuigen vallen en die maar met een beperkte snelheid kunnen rijden moeten aan een aantal voorwaarden voldoen, namelijk:

Aan de voorkant dienen er twee lampen met zowel dimlicht als stadslicht gemonteerd te zijn.
Aan de voor -en achterzijde zijn richtingaanwijzers verplicht.
Er dienen waarschuwingsknipperlichten (alarmlichten) aanwezig te zijn.
Er dienen speciale rood reflecterende driehoek met geplatte hoeken te zijn gemonteerd. Deze driehoek dient bevestigd te worden aan de achterzijde (in het midden dan wel links van het midden), op een hoogte die minimaal 35 cm is en maximaal 90 cm.
Op de achterkant behoren zich twee achterlichten, twee stoplichten en tenminste twee reflectoren .
Als de heftruck langer is dan zes meter moet hij ook nog uitgerust zijn met extra richtingaanwijzers en oranje reflectoren aan de zijkanten.
Verder dienen uitstekende delen (b.v. de vorken) verwijderd dan wel afgeschermd te worden.
Let op: Niet verplicht zijn dus een zwaailicht en een 25 km/h plaat aan de achterzijde! Dit gaat pas een rol spelen bij ladingen breder dan 2,55 meter.
http://www.vebit.nl/faq/Waaraan_moet_een_heftruck_voldoen_die_op_de_openbare_weg_rijdt.html
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.evo.nl/site/ledenvraag-is-een-heftruckcertificaat-verplicht
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Besef altijd goed dat de verzekering altijd op zoek gaat naar redenen om niet uit te hoeven keren als er wat verkeerd gaat. Als zij aan kunnen voeren dat de bestuurder niet over de juiste bekwaamheid beschikte tijdens een voorval, dan kan het voor jou een hele dure grap worden....
Thecis
9 jaar geleden
Dat is absoluut waar. Maar voor het rijden heb je een certifcaat in principe niet nodig als je maar kan aantonen dat je voldoende getraind bent. Dit is wettelijk bepaald.
Echter kan een verzekering het inderdaad wel eisen.