Zag vandaag een vrachtwagen rijden,een trekker met oplegger en de trekker had 1 groot en 1 klein achterwiel wat is daar het nut van?

Toegevoegd na 34 minuten:
was echt een kleiner wiel, niet omhoog getrokken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Wat jij gezien hebt is een voorloopas, ook wel EML- as genoemd.Voorloopassen worden, net als sleepassen, toegepast om enerzijds het laadvermogen te vergroten, maar anderzijds het wringen in bochten van twee achterassen zo veel mogelijk te beperken. Dit gebeurt door de as meesturend uit te
voeren, of door bij onvolledige belading de as middels een bogie-lift van de grond te tillen.

In dit geval zal deze voorloopas meestal met een enkel-lucht band uitgevoerd moeten worden. Dit is nodig om plaats te maken voor het liftsysteem of om de nodige stuuruitslag te verkrijgen.voeren, of door bij onvolledige belading de as middels een bogie-lift van de grond te tillen.

In beide gevallen zal deze voorloopas meestal met een enkel-lucht band uitgevoerd moeten worden. Dit is nodig om plaats te maken voor het liftsysteem of om de nodige stuuruitslag te verkrijgen.

De voordelen van de EML-as op een rij

* Voorkomen van boetes voor aslastoverschrijding
* Hoog nuttig laadvermogen
* Veel benutbare chassisruimte
* Tractieverhogende aslift
* Hogere koppelingsdruk
* 600 kg gewichtsbesparing ten opzichte van een conventionele 6x2 trekker
* Grote bodemvrijheid door kleine bandenmaat
* Montage op reeds gekentekende voertuigen
* Optimaal benutte vooras
* Geen stuurwrijving door kortst mogelijke asafstand
* As niet zichtbaar bij side - skirt montage
* Korte staartstraal
* Lagere onderhoudskosten

Het belangrijkste doel om een klein wiel te gebruiken zal in de meeste gevallen de gewichtsbesparing zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk was dat geen klein achterwiel, maar een achterwiel dat omhoog was getrokken.

Het omhoogtrekken van wielen is nodig om de combinatie stabiel te houden. Heb je teveel wielen voor je gewicht, dan wordt de combinatie erg "stuiterig". De wegligging wordt daardoor negatief beïnvloed.

Een bijkomend voordeel van het optrekken van één of meer wielen is dat die banden niet slijten. Het hoofddoel is echter het verbeteren van de wegligging, en daarmee vna de veiligheid.
14 jaar geleden
Dat kan,

Buiten het maximale totaal gewicht geld er ook een maximaal gewicht per as.
Nu is men een paar jaar geleden begonnen met weegpunten in de weg. en dan flits heb je een prent.

Het nare is dat je niet altijd exact het gewicht op je assen weet.
Het 50 cm naar voor of naar achter plaatsen van lading heeft al gevolg voor je aslast.

Daarnaast wordt je wel eens geladen of pik je een geladen trailer op. In die periode is men kleine voorloop asjes voor de achteras gaan plaatsen. Zo ontloop je het risico op te zware as. Want de achteras van de trekker draagt het meest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het nut van een kleiner extra wiel id de lastverdeling over de assen,omdat niet alleen het treingewicht en laadvermogen bepalend is maar ook het gewicht dat per as op de weg drukt word er in voorkomende gevallen een extra as geplaatst die het gewicht over meerdere asssen verdeelt, en deze kunnen kleiner zijn dan de aangedreven trekassen.