Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is nu precies een geschaarde vrachtwagen?

Zie de term: geschaarde vrachtwagen, regelmatig in de krant staan. Maar wat moet ik me er nu precies bij voorstellen?

Snap natuurlijk best dat het met een ongeluk te maken heeft, maar wat voor ongeluk precies?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een auto met een aanhanger, of een vrachtwagen met een aanhanger kunnen ' scharen'.
Als er in een bocht geremd moet worden, gaat de aanhanger scheef tegen de auto aanduwen, gaat soms daardoor niet langer recht achter de auto, maar schuin achter de auto aan.
Dit kan soms zo erg zijn, dat de aanhanger een totaal andere koerst gaat volgen en dwars op de weg komt en soms zelfs naast de auto.
Hierdoor kantelt de auto en valt uiteindelijk om met de aanhanger vaak naast zich.
Als dit proces eenmaal is begonnen, kan de bestuurde er vrijwel niets meer aan doen, waardoor hij met de auto en aanhanger omvalt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Drie goede antwoorden. Ik kan er maar een als beste selecteren. Bedankt voor jouw antwoord, een plus voor de overige antwoorden.

Andere antwoorden (2)

Dat gebeurt soms bij trekker-opleggers combinaties, maar kan ook gebeuren bij auto's met aanhanger. De vrachtwagen raakt dan in een slip en de trailer haalt (door het gewicht) dan eigenlijk de trekker in. Zie foto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een geschaarde vrachtwagen staan de cabine (waar de chauffeur zit) en de rest van de vrachtwagen niet langer meer in een rechte lijn achter elkaar. Ze maken samen eerder een L-vorm dan een I-vorm. Je zou het ook "gehoekt" kunnen noemen.

De hoek die de delen van de vrachtwagen maken is te vergelijken met de hoek van een open schaar.
(Lees meer...)
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding