Hoeveel ton mag je max besturen met rijbewijs BE?

Wij gaan in sept verhuizen en nu vragen wij ons af wat voor wagen wij max kunnen huren. Wij hoorde iets van 7 ton maar mijn man denkt dat het minder is. 7 ton zou wel mooi zijn, dan kan alles (ca 13-14 m3) in 1x mee denk ik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Met een losse bestelwagen is het maximum inderdaad 3500 kg totaalgewicht, maar met een aanhanger mag je totaalgewicht hoger zijn mits je binnen laadvermogen trekkend voertuig en van aanhanger blijft.
Er bestaan speciale BE bestelwagens met een dubbele achteras die het grootst mogelijke laadvermogen hebben: zgn. klikstar. Het is in feite een chassis met een losse bak die als aparte aanhanger geregistreerd is, het rijdt als een gewoon bakwagentje.

Toegevoegd na 5 minuten:
Juiste benamingen: Knikstar of Clixtar, twee iets verschillende varianten.
Je kunt ze herkennen aan het feit dat ze een set achterlichten tussen de beide achterassen hebben.

Toegevoegd na 13 minuten:
In de link hieronder staat beschreven wat binnen de Nederlandse wet toegestaan is.

Toegevoegd na 19 minuten:
De wagen op de foto heeft een 5,5 ton bak!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jij hier een hele zware overtreding aan het maken bent.
De gehele combinatie mag nooit boven de 3500kg uitkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet zeker dat ik geen hele zware overtreding bega, kijk maar in de tekst van de link.
Bij het bedrijf waar ik werk hebben we verscheidene knikstar combi's rijden voor chauffeurs met een BE rijbewijs.
Zelf rijd ik overigens groter met BCDE.

Andere antwoorden (3)

De gehele combinatie mag inclusief laadvermogen niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Dus 3,5 ton.
Staat trouwens ook op je rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een fout antwoord, deze eis geldt voor B rijbewijs zonder E.
Het aantal kubieke meter van een B rijbewijs bakwagen kan behoorlijk verschillen, bij een groot volume heb je meestal een klein laadvermogen.
Kijk voor mogelijkheden op de site van een verhuurder.
Als je een laadklep wilt dan is het laadvermogen vaak minder dan 1100 kg, zonder klep kan het wel 2000 kg zijn.
Voor grotere gewichten kun je met BE rijbewijs een Clixtar huren, die hebben veel meer laadvermogen, ook met klep.
Meestal heb je bij een verhuizing meer aan groot volume dan aan groot laadvermogen, tenzij je besluit de tegels van je terras mee te verhuizen.
Het beste is om een aanganger te huren die jou auto mag trekken, dan mag je inderdaad meer dan 3500kg rijden (totaal).

CBR:
Wat is de maximum massa van het trekkende voertuig?
Evenals het gewicht van de aanhangwagen, is ook het gewicht van de totale com­ binatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan hebt u een groot rijbewijs (categorie C) nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een B-E trekker oplegger combinatie mag 7.500 kg wegen. Daarboven zou je een chauffeursdiploma moeten hebben, en voor het chauffeursdiploma moet je een C rijbewijs hebben.
Dus met B-E maximaal 7,5 ton.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chauffeursdiploma_(bus_of_vrachtauto)