Hier zie je een advertentie:

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/vacatures/vacatures_zoeken

Voor werknemers van 21 jaar en jonger, die niet in het bezit zijn van een geldig getuigschrift van vakbekwaamheid voor het besturen van een vrachtauto, het wettelijk verplicht TCVT-certificaat van vakbekwaamheid voor het bedienen van een mobiele
kraan gelden de volgende percentages van het wettelijk minimumloon:
20 jaar 83%
21 jaar 95%

Indien een werknemer de leeftijd van 22 jaar bereikt, wordt hij ingeschaald op trede 0 van de geldende loonschaal.

De mintreden bedragen per 1 januari 2011:
A -1 per weerk348,23
per 4 weken 1392,92
per maand1511,69
per uur 8,71

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier vind je een voorbeeld van een CAO, geldig tot december 2011.
Ik weet dus niet of de bedragen precies kloppen en/of die inmiddels zijn aangepast.
Verder zal het ook per bedrijf verschillen natuurlijk.

http://www.salaris-informatie.nl/index.php/cao-sector/a-tm-d/beroepsgoederenvervoer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Veelal verdienen vrachtwagenchauffeurs niet veel, ik spreek best veel vrachtwagenchauffeurs op mijn werk.
De meeste verdienen net iets meer dan het minimum. Maar zeggen ze, als vrachtwagenchauffeur kun je heel veel overuren maken, en deze leveren wel het nodige op (ondanks dat de fiscus dit extra belast)
Gezien je leeftij zou ik me even op het minimum richten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beginnend chauffeur nationaal zal instappen in de C schaal. dus op 9.59 per uur.
Loon korten op leeftijd heb ik niet veel meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een werkgever zal je altijd proberen in te schalen in een zo laag mogelijke groep.
Zie je zelf toekomst in het bedrijf, met vooruitzichten op verlenging van je contract, doe een voorstel van d-0.
Elke vernieuwing van je contract levert je een nieuwe schaal op, zo na een half jaar, reeds in d-1.
Meeste bedrijven bieden je 6 keer een half jaar aan, op deze manier zit je al gauw in d-5.

Je hebt geen ervaring, aangezien je recent pas je rijbewijs hebt, maar heb je zelf dit betaald ?
Dit is een sterk argument om te onderhandelen.
heb jezelf je bestuurderskaart betaald ?
Code 95 reeds behaald en zelf betaald ??

Sterke punten die je kan gebruiken om te onderhandelen, ook al ontbeer je nog enige ervaring.

Wat je ook kunt doen is, indien de werkgever zegt: c-2 bijvoorbeeld, laten vastleggen dat je hoger ingeschaald word na een bepaalde periode.

Succes met solliciteren, nooit ja en amen knikken, altijd proberen het onderste uit de kan te halen, werkgevers proberen dat ook...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot je 27e jaar is tegenwoordig het minimum loon, en daar profiteren de werkgevers goed van. Afhankelijk van het bedrijf waar jij gaat werken, en de instelling van de werkgever zal voor jou bepalend zijn wat je gaat verdienen. Ikzelf rij met een BE combinatie door Nederland, ben 50 jaar en verdien netto 1870 per maand. 4 daagse werkweek en om de 14 dagen een weekend. Informeer voor je gaat werken over welke bedragen de werkgever praat, velen praten in BRUTO bedragen, zit daar het vakantie geld bij of krijg je dat in delen per jaar, wij krijgen het nu maandelijks erbij, belasting technisch is dat weer voordeliger voor de werkgever.

Succes straks met je nieuwe baan !!