Kijk in je CAO. Meestal zijn je vakantiedagen naar rato, dus heb je als je 4 dagen per week werkt, minder vakantiedagen dan wanneer je 5 dagen per week werkt. Logisch, want je hoeft dan ook maar 4 dagen op te nemen om een hele week vrij te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, je krijgt per 5 gewerkte dagen een halve snipperdag, dus eigenlijk werk je dan maar 4,5 dag. Dat is 10% van de gewerkte tijd. Dus, als je 40 uur werkt dan heb je recht op 10% van 40 is 4 uur per week en als je maar 20 uur werkt dan heb je recht op 10% van 20 is 2 uur per week. Als je fulltime werkt dan heb je na een maand recht op 4 halve dagen oftewel 2 hele snipperdagen. Als je maar 20 uur per week werkt, dan heb je na een maand recht op 4 x 2 uur, dus 8 uur, oftewel 1 hele snipperdag. Het komt er dus op neer, dat je je vakantiedagen eerst moet verdienen, voordat je ze kan opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee:
De werkgever heeft een overeenkomst met jou voor 40 werkuren per week.
Als hij te weinig werk heeft is dat zijn risico.
Zonder jouw toestemming dus niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het mag is afhankelijk van het contract en CAO.

Overigens vraag ik me af of het tekort aan uren komt op jou verzoek of omdat de baas te weinig werk heeft.

Is het op eigen verzoek dan worden de uren in mindering gebracht op je vakantiedagen, is het door een tekort aan werk dient hij gewoon 40uur uit te betalen als dat in het contract is overeengekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij gewoon een contract hebt getekend voor 160 uur per maand of 4 weken dient je werkgever zich daar aan te houden. Zijn te kort aan werk is niet jou probleem.