Hoeveel % rij je zuiniger als je vlak achter een vrachtauto blijft?

bij ongeveer 90 km/u

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

DIt zogenaamde "draften" hebben ze bij mythbusters ook een keer getest. Het scheelt echt een hoop benzine. maar als je het op de snelweg doet...... Hieronder de link van het filmpje. Kwaliteit zuigt hard maar ik kon geen beter vinden:s

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=lttgT1XZVvE

Ik heb een benzine verbruiksmeter in de auto en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het nauwelijks scheelt. Of je moet er heel dicht achter rijden maar dan wordt het echt gevaarlijk.Langzamer rijden is sowieso goed voor het benzine verbruik, dus als je achter een vrachtwagen blijft "hangen" zit daarin je grootste winst. Je kunt ook overwegen achter een bus te blijven hangen die rijden harder en zijn vaak groter/hoger dan vrachtauto's, maar ook dat scheelt het niet veel. En dan is je verbruik door de hogere snelheid weer hoger.

Als u in de slipstream van een groot voertuig rijdt heeft het alleen nut voor grote afstanden. (2%zuinig) Het is alleen levensgevaarlijk en verboden. (bumperkleven, steenslag en noodstop.) Het is beter u te bekwamen in de juiste rijstijl mbt tijdig overschakelen en vaker de fiets nemen etc. Slipstream (stroming) - gebied waar lagere weerstand heerst door de snelheid van een voorganger

Een vrachtauto rijdt (in nederland) veelal ca 85 km/h (geijkt). De minimale afstand in nederland achter een andere auto om geen boete te krijgen is 0,5 seconde. Dat betekent dat je bij 12,5 meter afstand maximaal 90 mag rijden. 12,5 meter is op de nederlandse auto weg ongeveer de afstand van de witte strepen tussen de banen (begin streep tot begin volgende streep). Bij mijn diesel is het verbruik bij 90 ca 3,5 liter per 100 km. Op 12,5 meter achter een vrachtauto is dat verbruik 2,8 liter pper 100 km (verbruiksmeter van de auto...het gemiddelde van die meter wijkt minder dan 3% af van het werkelijk verbruik volgens getankte liters) Verschil is dus maximaal 20%. Bij 25 meter afstand (1 seconde) is het verbruik ca 3,1 liter per 100 km, nog altijd 12% besparing. Een meetbaar verschil op die meter zie ik vanaf een afstand van ca 50-60 meter achter een hoge vrachtauto. ps Je spaart ook leuk brandstof door je banden wat harder op te pompen (0,2-0,3 bar extra druk) En dan spaar je overal .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100