Waarom zie je (in Europa) zo weinig vrachtwagens met een "neus" aan de bestuurderscabine? Bijna alle vrachtwagens zijn plat van voren!

In de VS zie je veel vrachtwagens met een "neus" , m.a.w. de chauffeur zit achter het motorcompartiment. Waarom zie je dit zo weinig in Europa? Hier zitten de rijders boven het motorcompartiment.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de verenigde staten gelden andere wetten ten aanzien van afmetingen en gewichten voor vrachtwagens, in tegenstelling tot een eerder antwoord hier gegeven is in europa de maximale toegestaande lengte voor een normale vrachwagen-combinatie 18,75 en als je dan er vanuitgaat dat een normale trailer oftewel 12,80 meter of 13,60 meter is dan overschrijd je met een torpedoneus (vakjargon) de maximale lengte. Er bestaat een mogelijkheid dat je langer gaat met een trailer van 14,40 meter (bijvoorbeeld Waterfront in Weert rijd hiermee) maar dan heb je een speciale vergunning nodig, of de LZV waar je een speciale vergunning en een aanvullend certificaat voor je rijbewijs voor nodig hebt.Maar een transporteur zal er niet voor kiezen om daar een Torpedoneus voor te zetten omdat het hem in die gevallen om laadmeters gaat. Torpedoneuzen zie je wel nog in het tanktransport en in het bulk transport omdat men daar eerder aan het maximum gewicht zit dan aan de benodigde laadmeters, verder is het voor distributie geen optie omdat de draaicirkel van een torpedoneus groter is dan van een normale trekker. De bekenste producenten van europese trekkers maken geen van alle een torpedoneus omdat er gewoonweg geen vraag meer naar was... je kunt er op speciale aanvraag nog wel een laten bouwen bij iveco in Born (Feijts) Toegevoegd na 12 minuten: Je kunt overigens wel een amerikaanse invoeren, maar dan dien je die aan te laten passen en ook niet echt praktisch een Peterbilt heeft met alleen de trekker bijvoorbeeld al een draaicirkel die bijna even groot is als een volledige europese combinatie totaal.

I.v.m. maximale lengte van de totale vrachtwagen incl. oplegger, aanhanger etc.

In de VS kan je bijna alles doen met je truck, hier heb ke allerlei regels over lengte dus met een langere vrachtwagen kun je minder vracht vervoeren is is een platte voorkant dus goedkoper.

Met een neus aan de voorkant heb je geen zicht op wat er direct voor je voertuig gebeurt. Daarbij is er een maximale lengte (25,25m) en gewicht (50ton) voor vrachtverkeer op de weg bepaald waardoor vervoerders kiezen voor de ideale combinatie hierbinnen. Een vrachtauto die zwaar materiaal vervoerd, zoals zand, hoeft niet de maximale lengte te hebben omdat die anders boven het maximale gewicht komt. Een vrachtwagen met bijvoorbeeld bloemen heeft wel de maximale lengte tot zijn beschikking omdat deze niet boven de 50ton zal komen als die volledig geladen is.

de belangrijkste reden voor het feit dat je zo weinig "Neuzen"ziet rijden heeft te maken met het feit dat men hier betaalt wordt per Pallet. Een neus neemt 2 palletplaatsen in ;dus minder verdienen. In Amerika is er een vaste laadlengte. Wat je er voor zet maakt in Amerika niet uit. Daar wordt vaak bij een grote stad om gekoppeld en komen die grote Vrachtauto"s niet in de stad.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100