Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gebruiken de hulpdiensten 's nachts hun zwaailichten met sirenes?

Ook als er totaal geen verkeer op de weg is en zelfs middenin een woonwijk.

Toegevoegd na 56 seconden:
zwaailichten snap ik wel, het gaat om de geluidsoverlast door de sirene.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uit ervaring weet ik dat in Delft 's-nachts de sirene wel vaak achterwege blijft.
Volgens de wet heeft een voorrangsvoertuig alleen voorrang als én het zwaailicht én de sirene gebruikt worden, ik denk dat dat de reden is dat er 's-nachts niet altijd zonder sirene gereden wordt.
grtz. Koos
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat er soms ook wel voetgangers onderweg zijn, en die moeten ook gewaarschuwd worden..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de nacht is er ook verkeer. Vaak wordt er dan ook harder gereden dus is het nog gevaarlijker als ze hun zwaailichten en sirenes niet zoude gebruiken
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Je schrijft zelfs midden in een woonwijk. Juist in woonwijken en uit kleine straatjes kunnen onverwacht auto's te voorschijn komen, die vaak ook harder rijden omdat het zo rustig is. Dan kun je maar beter gewaarschuwd zijn, voor er nog meer ongelukken gebeuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen verwachten s' avond niet snel andere weggebruikers op de weg die veel sneller rijden dan jezelf en al helemaal niet als ze voorrang van je verwachten. Geef toe jij let eerder op een ziekenwagen met geluid en verlichting dan op 1 zonder geluid en verlichting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is puur machtsvertoon, totaal onnodig maar het mag dus doen ze het. Vaak dragen ze ook nog een snor, dat is dan weer wel functioneel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding