Wie heeft er nou voorrang bij deze situatie?

http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=51.982356,5.972357&spn=0,0.016286&z=16&layer=c&cbll=51.982296,5.972329&panoid=ho2pK8kEeA-k4zqNM97t8Q&cbp=12,185.21,,0,9.72

Fietsers komen van rechts en zouden toch voorrand moeten hebben? Er zien geen haaientanden namelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Het beste antwoord

Dit doet me denken aan een vergelijkbare situatie vlak bij het CBR in Utrecht: een fietspad dat zonder verdere borden of tekens de rijbaan kruist. Alle instructeurs in de regio waarschuwen voor dat punt, en toch zijn er mensen die op dat punt, als ze nog maar net van het terrein van het CBR af zijn, gezakt weer mogen omkeren.

Gevoelsmatig zou je bijna denken dat dit een uitrit is, maar je hebt gelijk: het is een gelijkwaardige kruising. De fietsers hebben dus voorrang.

Maar in zo'n situatie moet je als fietser alleen voorrang nemen als je echt levensmoe bent, veel automobilisten zullen nog steeds dezelfde fout maken als die ongelukkige kandidaten die nog maar net het terrein van het CBR hebben verlaten. En dan zit er geen examinator naast met zijn voet op de rem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. ook. Plus. De paaltjes die slechts attentiewaarde hebben, geven vaak verwarring
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie plek om dus als fietser aangereden te worden en nog in je recht staan ook :P Ik wacht wel op een mooie luxe auto en pak daar mijn voorrang :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek dan een hele dure uit !
Er schijnt nog een oude wet te bestaan, waarbij je als fietser een maximale schadevergoeding kunt claimen ten bedrage van de dagwaarde van het voertuig waardoor je wordt aangereden.
Alhoewel.....misschien toch maar voorzichtig doen !

Andere antwoorden (4)

Als voor het verkeer van rechts komt heb je voorrang.
13 jaar geleden
Volgens de regels inderdaad fietsers....
Ook op de weg zie ik geen bord voorrangskruising of voorrangsweg staan overigens....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee de fietsers hebben hier geen voorrrang, ze komen van een parkeerplaats af en dus moeten ze wachten tot ze in kunnen voegen op de weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe lang moet het tussenliggende fietspad zijn voordat deze regel niet meer geldt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of hier een bepaalde lengte voor moet zijn, maar deze strook is zo kort dat het een soort van uitrit blijft. Waarschijnlijk als dit fietspad 100 meter zou zijn geweest hadden hier wel tekens op de weg hadden gestaan of borden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga met Suzy mee.
Het betreft m.i. een doorgaand verplicht fietspad, dat toevallig over een terrein loopt waar tevens parkeervakken zijn aangelegd.
van rechts